STF Pensionat Söderåsen B&B

Familj

Pensionat Söderåsen är en lugn och lantlig oas för familjer som gillar friluftsliv och natur. Nära Söderåsens nationalpark och många roliga äventyr, aktiviteter och utflyktsmål – men också en underbar plats att vistas på för att umgås och komma ner i tempo.

Pensionatet har en stor öppen tomt med plats för kubbspel, brännboll och avkoppling. Att ligga i hängmattan med en god bok och njuta av lugnet och vidderna är riktigt härligt. Här finns flera mysiga uteplatser med grillar, lägereld och utekök – perfekt att samlas kring matlagningen ute i det fria. På gården finns getter, hund, katt och höns och i grannskapet betande kossor, hästar, får och grisar. Läget är avskilt och långt från störande trafik och pensionatet har underbar utsikt över böljande fält och Söderåsen. Här trivs alla åldrar.

Vi har både mysiga familjerum och en familjelägenhet. Glassförsäljning och cykeluthyrning finns också. Gångavstånd till Skäralid där Söderåsens nationalparkcentrum med Naturum och Prins Oscars naturlekplats ligger. Hit tar man sig enkelt även med tåg & buss från t ex Lund, Malmö, Helsingborg och Hässleholm och reser man med bil har man stora delar av Skåne inom räckhåll. Skånes djurpark, Söderåsens älgpark och Kungsbyggets äventyrspark är några roliga utflyktsmål för den aktiva familjen.

Varmt välkomna till en skön vistelse med familjen!

Utomhusaktiviteter
• Stor härlig öppen tomt med gott om plats för lek, spel och umgänge
• Getter och höns på gården, och kossor, grisar, hästar i närområdet
• Lekstuga, rutschkana, sandhög, gungor, lianer, slackline lockar till lek
• Krocket, kubb, yatzy, boccia
• Hängmattor att koppla av i
• Cyklar finns att hyra, många mysiga slingrande småvägar att utforska i det böljande landskapet
• ”Tälta tryggt” – hyr utrustning (tält, liggunderlag, sovsäckar, stormkök) och sov en natt i tält under vistelsen.

Inomhusaktiviteter
• Spel och böcker att låna
• Tipi, våra gästers extra vardagsrum
• Vi säljer Engelholmsglass goda glassar på pensionatet, och serverar eftermiddagsfika till våra B&B-gäster.

Aktiviteter i närheten
• Söderåsens nationalpark med fin vandring, Naturum och Prins Oscars naturlekplats ligger inom gångavstånd.
• Utslocknade vulkaner = spännande utflyktsmål!
• Paddla på Rönne å
• Cykla Dressin ( Klippan -Ljungbyhed)
• Kombinationstur med paddling och dressincykling – härligt heldagsäventyr
• Turridning
• Cykla på mysiga småvägar (vi har cyklar att hyra, även barnstol, cykelkärra och påhängscykel)
• MTB-cykling i Klåveröd
• Söderåsens älgpark ( 4 km från pensionatet)
• Skånes djurpark ( 30 min med bil)
• Kungsbyggets äventyrspark (50 min)
• Bad i Bandsjön eller Odensjön

• Vi har familjepaket-erbjudanden, bl.a. ”Aktivt familjemys på Söderåsen”.
• Familjer kan ta med sig hunden, vi har hundrum och familjelägenheten är hundtillåten.
• Barnstolar, resesäng till små barn samt skötbord finns att tillgå, och det går att låna bärstol till barn för vandringar utan barnvagn.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er