STF Pensionat Söderåsen B&B

Boende

På Pensionat Söderåsen kan ni välja mellan att bo i något av pensionatsflygelns rum med “bed & breakfast”-service eller i en av våra mysiga självhushållningslägenheter i norra flygeln (även i lägenheterna kan B&B-service beställas).

Våra pensionatsrum (B&B):

Vi gillar hundar och hundägare och välkomnar dem gärna till oss. Våra båda lägenheter är i allra högsta grad hundvänliga och mycket uppskattade av hundsällskap. Där kan vovven vara med ”familjen” hela tiden precis som hemma, man har egen ingång, nära stor tomt, utsikt över gethagen från fönstret – mycket spännande enligt hundarna . Utomhus är vovvarna välkomna överallt, på uteplatser, i tipin etc – men måste hållas kopplad på tomten eftersom här finns så många djur, getter, höns, just nu grannens grisar, vår egen hund och katt, och ofta en skock får och grannens hästar i närliggande hagar.

Vi rekommenderar alltid att i första hand boka lägenheterna om du reser med hund, men är de upptagna har vi även ett fåtal hundrum inne i pensionatsflygeln. Här ber vi dock er respektera att hunden med anledning av livshanteringsregler och hänsyn till andra gäster inte får vistas i matsalen/köket.

I vår pensionatsflygel ryms sju ljusa och härliga rum, med vacker utsikt över den omgivande grönskan. Alla rum har sköna sängar som bäddas med härliga lakan och fluffiga täcken och kuddar. Duschhandduk och handduk finns på rummet. De fräscha badrummen ligger i nära anslutning till rummen, i samma korridor.

Vår goda frukostbuffé ingår i B&B-priset och vi bjuder våra gäster som bor i pensionatsflygeln på eftermiddagsfika med kaffe/te och hembakad kaka.

Som gäst i vår pensionatsflygel har du även tillgång till vårt gästkök för egen matlagning (dock ej under frukosttid) och till vårt mysiga utekök och flera härliga uteplatser med vidsträckt utsikt över nejden.  Utomhus finns också stora ytor med plats för både lek, avkoppling och härlig samvaro. Här finns utekök, grillar och sköna hängmattor för avkoppling, och för barnen finns lekplats, lian och gunga, slackline mm för lek och även våra mysiga lantdjur som bidrar till den lantliga atmosfären.

Det finns flera sällskapsspel att låna och ett litet bibliotek med böcker att slå sig till ro med.

Våra lägenheter:

Våra trevliga självhushållningslägenheter ligger i den norra flygeln och har båda egen ingång från gårdsplanen. Lägenheterna har badrum med dusch och toalett, kök som är fullt utrustat för matlagning och härlig utsikt över tomten och gethagen.

Gavellägenheten för 2 personer består av ett rum och kök/pentry, samt har ett fräscht badrum med dusch/toalett. Rummet har stora fönster ut mot trädgården och härifrån har ni även utsikt mot gethagen. Sängen är en dagbädd som bäddas ut till en skön och fullstor dubbelsäng på natten, men fungerar som en soffa dagtid. Köket är utrustat med kylskåp, spis, mikrovågsugn, kaffekokare, vattenkokare och alla husgeråd som behövs för enklare matlagning. Lägenheten lämpar sig för 1-2 personer.

Lägenhet för 4 personer/familj

Den västra lägenheten för 4 personer passar perfekt för en familj eller mindre kompisgäng och består av ett rum med sovloft och kök/pentry, samt har ett fräscht badrum med dusch/toalett. Rummet är luftigt med högt i tak och sovloftet har två sköna sängar. Sängen nere i rummet är en dagbädd som bäddas ut till en skön och fullstor dubbelsäng på natten, men fungerar som en soffa dagtid. Det finns en matplats för 4, och TV och wifi. Köket är utrustat med kylskåp, spis med ugn, mikrovågsugn, kaffekokare, vattenkokare och alla husgeråd som behövs för enklare matlagning.

Utanför lägenheterna finns utemöbler så att man kan njuta av morgonkaffet ute eller sitta en stund i kvällssolen, och pensionatet har en stor tomt där man är välkommen att slå sig ner och njuta av omgivningarna och lugnet. Det finns grillar att låna.

Lägenheten hyrs med självhushållning, men det går självklart hatt hyra till sänglinne/handdukar och slutstädning om man önskar. Pensionatets frukostbuffé kan också beställas under dagar då serveringen är öppen. Husdjur att är välkomna att vistas i lägenheterna.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er