STF Sitojaure Fjällstuga

Mer om STF Sitojaure Fjällstuga

Vid fjällstugan finns det två gäststugor med totalt 22 bäddar.

Stugvärdsstuga/Säkerhetsrum
Säkerhetrummet är ett 4-bäddsrum med egen ingång från gaveln. Detta rum står även öppet under icke säsong. I rummet finns en vedkamin och ett gasolkök. Även hjälptelefonen är placerad i detta rum. I rummet får du även ha med dig hund.

Vid Sitojaure har du mobiltäckning med de operatörer som använder Telias nät.

Upplev STF Sitojaure
Efter en dag på fjället tar sig många vandrare ett dopp i den grunda och för fjällsjöar varma sjön.

En fin utflyktstur går till utsiktsplatsen Lulep Vaggevarasi, 732 meter över havet. Härifrån har du en fantastisk utsikt över Sitojaure. Toppen nås lätt från Kungsleden ungefär 800 meter norr om fjällstugan. För en längre dagstur kan du bestiga någon av topparna Tjirak eller Tjiraksnjurte. Följ Kungsleden norrut cirka tre kilometer och vik sedan av åt nordväst och runda Tjiraks branta syd- och östsida. Härifrån ser du in mot Sarek i väster, de branta fjällsidorna ner mot Sitojuare och i sjöarnas förlängning mot öster ligger Ultevis urskogar och myrar.

Från och med sommaren 2021 finns det inte längre roddbåtar på Sitojaure. För att ta dig över sjön behöver du åka med någon av de motorbåtar som trafikerar leden. Se www.svenskaturistforeningen.se/batar för mer information.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!