STF Sitasjaure Fjällstuga

Mer om STF Sitasjaure Fjällstuga

Vid fjällstugan finns det två gäststugor med totalt 28 bäddar.

Gäststuga 63
En stuga med 8-6-4 bäddsrum, totalt 18 bäddar. Stugan har ett stort kök i mitten. Ytterligare ett 2-bäddsrum finns. I stugans hall finns hjälptelefonen. Ett av rummen i stugan är tillåten för hund.

Gäststuga 33/Stugvärdsrum
En stuga med två rum 6-4 bäddar med kök i varje rum. 4-bäddsrummet används också som säkerhetrum och i rummet är det tillåtet att ha hund.

Här har du endast mobiltäckning med Telenor.

Upplev STF Sitasjaure
Stanna gärna några dagar och njut av stillheten på kortare och längre turer.

För att ta sig längs leden från Sitasjaure mot Hukejaure måste man först ta sig över den sjön som även är ett vattenmagasin. För att ta sig över går man på vattenmagasinets mur.
På leden mellan Sitasjaure och Hukejaure finns stalotomter. Enligt samisk sägen var stalo ett folk som var grymma, storvuxna, enögda, ljusa och klädda i järnrustning. Huvva!

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor