STF Sitasjaure Fjällstuga

Mer om STF Sitasjaure Fjällstuga

Vid fjällstugan finns det två gäststugor med totalt 28 bäddar.

Gäststuga 63
En stuga med 8-6-4 bäddsrum, totalt 18 bäddar. Stugan har ett stort kök i mitten. Ytterligare ett 2-bäddsrum finns. I stugans hall finns hjälptelefonen. Ett av rummen i stugan är tillåten för hund.

Gäststuga 33/Stugvärdsrum
En stuga med två rum 6-4 bäddar med kök i varje rum. 4-bäddsrummet används också som säkerhetrum och i rummet är det tillåtet att ha hund.

Här har du mobiltäckning via Norge (Telia GSM).

Upplev STF Sitasjaure
Stanna gärna några dagar och njut av stillheten på kortare och längre turer. På den bommade bilvägen från Ritsem färdas inte många bilar, men har du tur kan du få skjuts längs vägen om orken i benen tryter.

På leden mellan Sitasjaure och Hukejaure finns stalotomter. Enligt samisk sägen var stalo ett folk som var grymma, storvuxna, enögda, ljusa och klädda i järnrustning. Huvva!

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!