STF Sitasjaure Fjällstuga

Mer om STF Sitasjaure Fjällstuga

Vid fjällstugan finns det två gäststugor med totalt 28 bäddar.

Gäststuga 63
En stuga med 8-6-4 bäddsrum, totalt 18 bäddar. Stugan har ett stort kök i mitten. Ytterligare ett 2-bäddsrum finns. I stugans hall finns hjälptelefonen. Ett av rummen i stugan är tillåten för hund.

Gäststuga 33/Stugvärdsrum
En stuga med två rum 6-4 bäddar med kök i varje rum. 4-bäddsrummet används också som säkerhetrum och i rummet är det tillåtet att ha hund.

Här har du mobiltäckning via Norge (Telia GSM).

Upplev STF Sitasjaure
Stanna gärna några dagar och njut av stillheten på kortare och längre turer. På den bommade bilvägen från Ritsem färdas inte många bilar, men har du tur kan du få skjuts längs vägen om orken i benen tryter.

På leden mellan Sitasjaure och Hukejaure finns stalotomter. Enligt samisk sägen var stalo ett folk som var grymma, storvuxna, enögda, ljusa och klädda i järnrustning. Huvva!

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.