STF Singi Fjällstuga

Mer om STF Singi Fjällstuga

Vid fjällstugan finns 3 gäststugor med sammanlagt 44 bäddar, samt en stugvärdsstuga/gäststuga.

Stugvärdsstuga/Gäststuga
En stuga med ett stugvärdsrum och ett gästrum med 6 breda bäddar och kök.

Du har ingen mobiltelefontäckning vid fjällstugan, men stugvärden har en telefon. Om du behöver ringa kan du köpa samtalstid.

Upplev STF Singi
Singistugan ligger där vägen från Kungsleden delar sig och man kan svänga av till Kebnekaises fjällstation. Stugan är en av de mest frekvent besökta stugplatserna utmed Kungsleden. För dig som vill upp på Kebnekaises sydtopp vintertid är STF Singi en bra utgångspunkt. Andra toppturer i området är Stour Jerta och topparna Stour Avrrik och Unna Avrrik som bjuder på ypperlig skidåkning utför. En kilometer från fjällstugan ligger Kårtjevoulle sameviste som tillhör Girjas sameby.

Om STF Singi
I mitten av juni 2015 stod den stora gäststugan i STF Singi upprustad och klar invändigt. Det är den första fjällstugan vi har kunnat rusta upp tack vare pengar som samlats in genom kampanjen Stötta Kungsleden. Stort tack till dig som har stöttat!

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta i fjällstugan. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel.
Läs mer om våra butikssortiment: https://www.svenskaturistforeningen.se/lara/artikelsamling-fjallstugor/utbud-i-fjallstugornas-butiker/

Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

KÖP BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

Det är alltid billigare att köpa online än direkt på plats i fjällstugan

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här