STF Sillegårdens sommarpensionat

Upplev

Sillegården är det perfekta navet vid en Värmlands-vistelse. Du har en bra bas att utgå ifrån. Ena dagen kan du ta en tur i kulturens tecken. Du har kreativa Alma Löf museum, Mårbacka och Rottneros park att utforska. Du kan ta en tur till Finnbygden och äta lunch på vår släktgård Sahlströmsgården. Nästa dag kan du upptäcka närliggande naturreservat eller vandra längs Fryken. Området erbjuder också flera fina paddlingsvatten. På kvällen landar du tillbaka på Sillegården och inmundigar en trerätters måltid, lagad på lokala råvaror och med rötter i det svenska köket.

Kultur och hantverk

Arvika och Klässbols Linneväveri är en populär avstickare västerut. Ni kör över vackra Fryksdalshöjden och besöker först charmiga Arvika (när raggarna sover). Där kan vi varmt rekommendera Elins Bakgård för ett fika-stopp. Ett besök på anrika Klässbols linneväveri är också att rekommendera.

Vandring

Det finns många fantastiska vandringsleder i området. Sunne Turism har tagit fram en jättefin guide som ni får kostnadsfritt om ni vill få vandringstips i området. Här är några av våra favoriter:

Back-Kajsas väg
, Mårbacka, Östra Ämtervik. Vandra i Selma Lagerlöfs spår till soldattorpet där barnflickan Back-Kajsa bodde. Fortsätt upp till Norra Åsberget med milsvid utsikt över Östra Ämtervik och Fryken. Leden börjar vid Mårbackas bussparkering och är ca 3 km lång.

Gruvrundan, Gräsmark. Gruvrundan är en vandringsled som bjuder på både intressant kulturmiljö och fin natur. Du får njuta av en magnifik John Bauer-skog med högväxta granar. Låt dig sväva i väg på historiens vingar till när platsen genljöd av hammarslag och hundratals människor arbetade här. Låt dig fascineras av hur snabbt naturen tar över platser samtidigt som du kan se spår av forna tiders slit. Detta är en vandring som lämnar dig full av intryck och ändå låter dig vila i naturens stillhet. Rundan är 10 km lång och tar ca 4 timmar. Sammanlagt är det ett område med över 40 km markerad led.

Styggbergsstigen – en del av Värmlandsleden. Styggbergsstigen erbjuder en artrik flora och trolsk natur. Stigen utgår från badplatsen vid Lillsjön eller parkerings-platsen vid Lomtjärn. Det finns flera fina utsiktsplatser efter vägen. Stigen följer i början bäcken från V Råtjärn och västerut, där det finns ett mäktigt vattenfall. Därefter följer man grusvägen tillbaka. Vid Västra Råtjärn finns eldplats och parkering. Svårighetsgraden varierar men välj gärna rejäla kängor eller stövlar, då en del av stigen går över ospångade mossar.

Gettjärnsklätten Gräsmark är ett fint naturreservat, väl värt en utflykt. Reservatet rymmer hyperitberg med vidsträckt utsikt, intressant flora och fauna. En vandringsled på knappa kilometern går upp till toppen och är mycket brant. Nere vid foten av klätten, bland hassel och blandskog löper en 800 meter lång slinga, som är lätt att gå. Huvudstigen utgår från naturreservatets parkeringsplats. Stigen är till en början en gammal timmerväg för häst. Naturstigen nedan rasbranten är mer lättillgänglig och vandring i vacker lövskog. Slingan är ungefär 1,5 km om man utgår från parkeringsplatsen.

Upplev Sillegården
Men ni kan också bara nöja er med att vara kvar i den härliga och rogivande miljön på Sillegården.
Vi har ett bibliotek, två permanenta utställningar om gårdens konstnärer, Ida Sahlström och hennes måg, Erling Ärlingsson. Vi har ett fint Tipitält i vilket du kan sitta och ta en drink, spela lite spel och umgås. Eller så vandrar ni ner till Fryken och tar ett dopp i det uppfriskande vattnet. Vi brukar skojsamt kalla sjön för Frysen. Det finns en bastu att hyra för den som önskar.

Under sommaren kommer vi också fortsätta med våra musikarrangemang. Musikplats E45 med kända svenska musiker. Hör av er till oss för gällande program. Faller andan på kan du dessutom passa på att måla själv. Alla-kan-måla är ett populärt koncept och det enda du behöver göra är att släppa loss fantasin och måla på.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er