STF Sillegårdens sommarpensionat

Mer om STF Sillegårdens sommarpensionat

Tänk dig att sluta ögonen och bara ta det lugnt. Att ligga i en säng och höra fåglarna kvittra och bäcken porla. Du ser dej själv kliva ner över ängen och ta ett morgondopp i Fryken. Stärkt av doppet tar du dig upp till trädgården och redan på håll känner du doften av kaffe och nybakat bröd. Efter frukosten tar du en promenad och känner hur tankarna skingras och du är i nuet. Det är så vi vill att det skall vara hos oss. Enkelt, vackert och snällt. Snällt mot kroppen. Snällt mot miljön. Snällt mot människor. Snällt mot djur. I matsalen serveras lunch och den trerätters meny som ingår i halvpensionen och även där är vi snälla. För vi lagar mat dina sinnen minns. Så du kan bara sluta ögonen och njuta.

Gårdens historia
Textilkonstnärinnan, entreprenören och berättaren Ida Sahlstrom och henne make August Nilsson köpte Sillegårdsbrunns Varmbadhus och byggde 1915 den vackra matsalen i fornnordisk stil. I enlighet med Idas livssyn och vilja samsades friherrinnor, arbetarhustrur, amiraler, bönder, direktörer och kvarnarbetare kring borden. Selma Lagerlöf var också en återkommande gäst. Sillegården blev vida känd för sin goda mat och hit färdades folk långväga ifrån. Till pensionatet uppfödes mindre boningshus och i dessa är dagens boende inhyst.

Incheckning sker efter klockan 15.00 och utcheckning senast klockan 11.00.

Varmt välkommen till Sillegårdens sommarpensionat!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er