STF Sillegårdens sommarpensionat

Boende

Våra rum finns i fem olika byggnader, som i en liten Bullerby. De ligger i anslutning till Idas matsal och vårt Sällskapshus. Sängarna är bekväma. Lakanen är välmanglade och fräscha. Alla sängar kan separeras om man fördrar det. Ett av rummen erbjuder egen dusch och toalett, övriga rum har delad dusch och toalett i anslutning till rummen. Vi har enkelrum, dubbelrum, trebäddsrum och ett fyrbäddsrum – totalt 30 bäddar. Eftersom husen är byggda vid förra sekelskiftet så knakar det lite i golven men det tycker vi tillhör pensionatets charm.

I början av 1900-talet byggde Ida Sahlström en restaurang i fornnordisk stil. De tre syskonen Sahlström Ida, Anna och Bror hjälptes åt att dekorera lokalerna vilket säkerställde att kulturen kom i första rummet. Idas vision var att matsalen skulle vara ett matens tempel och med sina 6 meters takhöjd så får man den känslan när man kliver in. Matsalen har också två verandor där man med fördel kan avsluta en god middag. I den anslutande trädgården vilar ett lugn och växtligheten är spännande och omväxlande efter säsong. Här kan ni slå er ner på en drink före maten och givetvis äta om vädrets makter är med er. Många gillar att sitta i trädgården och läsa en god bok eller bara ta in de vackra omgivningarna.

Sillegårdens sällskapsrum har huserat många fester genom åren. Här hölls bröllop och historierna är många om dess besökare. Idas svärson, den erkände konstnären Erling Ärlingson tyckte att det stora rummet behövde piffas upp så runt om i taket har han illustrerar Gösta Berlings saga. Huset inrymmer idag en utställning om gårdens grundare, Ida Sahlström samt sociala ytor för våra besökare. På verandan har ni den vackraste utsikten utöver Fryken.

I rumspriset ingår bäddade sängar med manglade lakan, handdukar, frukost samt en trerätters middag från vår restaurang (halvpension). Middagen väljs från vår meny och du komponerar den själv. Det finns kött/fisk/veg alternativ. Vi anpassar menyn efter säsongens råvaror och strävar efter att jobba med lokala producenter. Läs mer under Mat och Dryck.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er