STF Siaröfortet Skärgårdskrog och pensionat

Mer om STF Siaröfortet Skärgårdskrog och pensionat

STF Siaröfortet Skärgårdskrog och Pensionat är beläget på den mytomspunna Kyrkogårdsön, mitt i farleden mellan Vaxholm och Furusund. Det strategiska läget var utmärkt för Siaröfortet, den försvarsanläggning som byggdes här för 100 år sedan.

Idag är den lilla ön en plats som bjuder på klassiskt semesterskärgårdsliv på bekvämt avstånd från Stockholm och Roslagskusten. Här väntar klippor, badstränder och spännande historia. Här finns inga måsten, bara prestigelös enkelhet, avkoppling och skärgårdens magi. Oavsett om du vill fylla dagarna med bad, fiske, hyra båt, basta, spela boule, utforska det gamla fortet eller göra utflykter till andra öar har du här en perfekt bas. Vi har öppet från mitten av april till slutet av oktober.

I den omsorgsfullt renoverade logementsbyggnaden från 1916 samsas pensionatet med krogen. På ett klassiskt skärgårdspensionat är maten i centrum, och vår krog erbjuder vällagad mat i härlig miljö. Det finns möjlighet att boka helpension. Vi vill uppmärksamma våra stamgäster på att vi från 2021 inte längre kan erbjuda gästkök för egen matlagning. Utöver pensionatsrum erbjuder vi spännande logialternativ i form av glampingtält och vårt lilla signalhus.

Ön förvaltas av Statens Fastighetsverk och arrenderas av oss. Vi är i grunden ett litet rederi vid namn Antrophia, som består av servicedrivna fartygsbefäl som brinner för serviceyrket och av att sätta gästen i centrum. Vi är också delaktiga i den dagliga verksamheten ute på ön där du ofta hittar oss vid grillen, serverande lunch eller fixandes med något av fartygen. Vår vision är att återskapa det klassiska skärgårdspensionatet, där du som gäst kan koppla av och bli riktigt väl omhändertagen.

Vi vill att du skall känna dig innerligt välkommen ut att ta del av vår skärgårdsoas!

Jesper, Robert och Anders med personal

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Du kan resa med vårt eget fartyg M/S Korsön ut till ön. Från V.26 erbjuds ytterligare en avgång utöver Waxholmsbolagets turtrafik. Vi trafikerar då sträckan Vaxholm-Östanå färjeläge-Siaröfortet.
• Vi erbjuder hel eller halvpension till förmånligt pris, då vi stängt gästköket.
• Gemensamma ytor anpassade för att undvika kö och trängsel.
• Luftig möblering i restaurang och uteservering.
• Fler frukostbufféer och möjlighet att få frukostpåse.
• Bastu/relax endast bokningsbart för sällskap.
• Guidad visning i berget bokas med reducerat gruppantal.
• Förstärkta rutiner för städning, rengöring och hygien.
• Handsprit tillgängligt.

Välkommen till vår vackra ö!

Bra att veta när du bokar

Under perioden 20/4-18/6 och 16/8-21/10 endast gruppbokningar. Kontakta anläggningen via e-post fortet@antrophia.se

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er