Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Siaröfortet Vandrarhem

Mer om STF Siaröfortet Vandrarhem

Vandrarhemmet ligger på den mytomspunna Kyrkogårdsön, mitt i farleden mellan Vaxholm och Furusund. Det här är ett paradis för lekfulla, äventyrslystna barn och vuxna. I det omsorgsfullt renoverade logementet från 1916 ligger vandrarhemmet fullt utrustat med ett modernt kök. Här finns två- och fyrbäddsrum samt ett flerbäddsrum med sju bäddar, alla med sköna sängar. Du kan bada, fiska och hyra båt, eller njuta av den vedeldade bastun vid vattenbrynet.

Varje morgon erbjuds våra gäster att ta med den skärgårdsinspirerade frukosten ut till framsidan och åtnjuta den med utsikt över farleden. Lockas du att ta ett dopp efter frukost så finns stranden med tillhörande träbrygga precis nedanför huset.

Siaröfortets bastu ligger vid strandkanten med utsikt mot det vackra Siarösundet. Inne i bastun brinner ett vedeldat bastuaggregat som ger den genuina känslan av en riktig bastuupplevelse, som naturligtvis avslutas med dopp i den friska Östersjön. Utanför bastun finns tillgång till dusch och en loungeavdelning som erbjuder bekväma fåtöljer i rumstemperatur.

I restaurangen slår du dig ner och blir omhändertagen av oss. Här kan du njuta av en vällagad lunch eller en läcker middag som lagas av erfarna kockar. Är du bara sugen på en glass eller en kopp kaffe kan ta dig ut till vårt enklare café utanför vandrarhemmet.

På ön finns också en försvarsanläggning som i dag är Siaröfortets eget museum. Insprängt i berget finns djupa militärgångar och rum som rymmer spännande historia från första världskriget. Ovanpå fortets hjässa har man en svårslagen skärgårdsutsikt över Östersjöns inlopp. Varje dag anordnas en guidad rundtur på och i det gamla fortet. Stora delar av ön präglas av försvarsanläggning som började byggas i samband med 1:a världskriget. Efter omfattande renoveringar är ön numera öppen för allmänheten.

Se och göra:
För dig som bor över några nätter är vandrarhemmet en bra utgångspunkt för dagsutflykter. Du kan åka till Ängsö nationalpark, Saltkråkan, Fejan, Arholma, Svartlöga och Rödlöga - Stockholms ytterskärgård när den är som vackrast. Annars gör du helt rätt i att stanna och njuta av det idylliska lugnet hos oss på ön.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Du kan resa med vårt eget fartyg M/S Korsön ut till ön. Från V.26 erbjuds ytterligare en avgång utöver Waxholmsbolagets turtrafik. Vi trafikerar då sträckan Vaxholm-Östanå färjeläge-Siaröfortet.
• Vi erbjuder hel eller halvpension till förmånligt pris, då vi stängt gästköket.
• Gemensamma ytor anpassade för att undvika kö och trängsel.
• Luftig möblering i restaurang och uteservering.
• Fler frukostbufféer och möjlighet att få frukostpåse.
• Bastu/relax endast bokningsbart för sällskap.
• Guidad visning i berget bokas med reducerat gruppantal.
• Förstärkta rutiner för städning, rengöring och hygien.
• Handsprit tillgängligt.

Välkommen till vår vackra ö!

Bra att veta när du bokar

Under perioden 20/4-18/6 och 16/8-21/10 endast gruppbokningar. Kontakta anläggningen via e-post fortet@antrophia.se

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er