STF Sårjåsjaure Fjällstuga

Mer om STF Sårjåsjaure Fjällstuga

Upplev STF Sårjåsjaure
Nordkalottleden går längs Sårjusjaures strand och i den andra ändan av sjön ligger Den Norske Turistforenings Sorjushytta. Fiske, enklare toppturer och total avkoppling av närmast meditativ art är ord som passar bra för att beskriva din vistelse här. Sårjusstugan lämpas sig även väl som replipunkt för turer i området, för att låna Dag Hammarskjölds ord från hans bok Från Sarek till Haväng.

Om STF Sårjåsjaure
Konsul Perssons stuga står alltid öppen. Gasol finns för matlagning men ingen ved när stugvärden inte är på plats. Stugan är utrustad med husgeråd för självhushåll. Bäddarna är korta, men har sin charm i att de är kvar från stugans begynnelse. Dottern till industrimannen och konsuln Nils Persson förälskade sig i trakten år 1892 under faderns stationering i Sulitelma. En av gärningarna under hennes äventyrliga liv var att bidra till att STF uppförde en stuga på platsen. Stugans ena namn är därför ”konsul Perssons stuga”.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.