Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Såmmarlappa Fjällstuga

Mer om STF Såmmarlappa Fjällstuga

Fjällstugan har totalt 18 bäddar. En gäststuga med 16 gästbäddar och två förråd, varav det det större förrådet innehåller säkerhetsrum med två bäddar, kamin, hjälptelefon, butik (sortiment small) och vedbod.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning.

Upplev STF Såmmarlappa
I de branta och storblockiga sluttningarna strax norr om fjällstugan trivs lodjuren bra och järven nyttjar ofta sina jaktstråk i närheten. En stunds stillsamt spanande från stugfönstret kan med lite tur ge utdelning som du sent kommer att glömma.

En given utflykt på sommaren är att uppleva Tarraälvens brusande forsar en dryg kilometer från fjällstugan. Följ Padjelantaleden norrut till du hör forsen som starkast. Då viker du av åt väster. Älven forsar här fram i en djupt nerskuren kanjon.

En tuff utmaning är att via Såmmargårsså, strax nordost om fjällstugan, komma upp på kalfjället och ta sig vidare upp till toppen av Måskásgájsse 1724 meter över havet. Utsikten över Tarradalen nedanför och Sareks högfjäll i norr är en värdig belöning för mödan att ta sig upp. Om man lyckas ta sig hit med skidor på vintern är det bara att gratulera till ett enastående fint åk hem till stugan igen.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.