STF Såmmarlappa Fjällstuga

Mer om STF Såmmarlappa Fjällstuga

Fjällstugan har totalt 18 bäddar. En gäststuga med 16 gästbäddar och två förråd, varav det det större förrådet innehåller säkerhetsrum med två bäddar, kamin, hjälptelefon, butik (sortiment small) och vedbod.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning.

Upplev STF Såmmarlappa
I de branta och storblockiga sluttningarna strax norr om fjällstugan trivs lodjuren bra och järven nyttjar ofta sina jaktstråk i närheten. En stunds stillsamt spanande från stugfönstret kan med lite tur ge utdelning som du sent kommer att glömma.

En given utflykt på sommaren är att uppleva Tarraälvens brusande forsar en dryg kilometer från fjällstugan. Följ Padjelantaleden norrut till du hör forsen som starkast. Då viker du av åt väster. Älven forsar här fram i en djupt nerskuren kanjon.

En tuff utmaning är att via Såmmargårsså, strax nordost om fjällstugan, komma upp på kalfjället och ta sig vidare upp till toppen av Måskásgájsse 1724 meter över havet. Utsikten över Tarradalen nedanför och Sareks högfjäll i norr är en värdig belöning för mödan att ta sig upp. Om man lyckas ta sig hit med skidor på vintern är det bara att gratulera till ett enastående fint åk hem till stugan igen.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor