STF Saltoluokta Fjällstation

Tips

Det finns mycket att göra både sommar och vinter i Saltoluoktas omgivningar. Kom gärna förbi receptionen om du har några frågor eller skicka ett mejl till saltoluokta@stfturist.se. Vi rekommenderar alltid att du kollar väderprognosen innan du ger dig av och köp gärna med dig ett lunchpaket att ha på turen. Karta, kompass, fjällkunskap och första hjälpen är ett minimum i dagspackningen! Saknar du något så kanske vi kan hjälpa dig. Läs mer om Saltoluoktas butik och uthyrning.

STF har tagit fram tips och packlistor för både sommar och vinter som du hittar här.

DAGSTURER

Här är några tips på fina dagsturer du kan göra med Saltoluokta som bas. Mer utförliga turtips finns utskrivet på plats vid receptionen och personalen ger dig gärna ytterligare information.

Topptur Buollámtjåhkka
Buollámtjåhkka är vårt närmaste fjäll, strax sydost om stationen. Det är en relativt lättbestigen topp och vars namn som betyder ”fjället som brann” på samiska. Från toppen har du fin utsikt västerut över Lule älv, bort mot Björkudden. Passar bra både vinter och sommar.

Topptur Lulep Gierkav
Sommartur. Vårt hemmafjäll 1139 m ö h med fantastisk utsikt över stora fjällområden. Storslagen utsikt mot Sarek, vid bra väder ser man även Kebnekaise-massiven. Vackra vyer över Lule älvs dalgång. Bitvis brant och stenig terräng. Gierkav lämpar sig fint för en sen tur under midnattsolen. Glöm inte att skriva in dig i toppboken!

Pietsjaure/Bietsávvre sameviste
Vid sjön Pietsjaure/Bietsávvre har Sirges sameby ett sommarviste. Sommartid finns här ett café som drivs av familjen Kuoljok. Akke och Siv erbjuder bl.a. rökt röding, glödkakor och torkat renkött. Det finns även stugor att hyra för övernattning. Vintertid finns en markerad led hit.

Förfallna kåtan
Populärt mål på lämpligt avstånd för sommarutflykten. Fin utsikt mot Pietsjaure/Bietsávvre och vidare bort mot det karakteristiskt toppiga fjället Slugga. Svalka fötterna i den kalla jokken, lyssna på blåhaken och koka en panna kaffe.

Lilla tallsjön
Stanna upp en stund om du passerar här sommartid. Ställ dig på sjöns västra sida, precis där vasskanten börjar och titta mot sjöns botten. Här skymtar resterna av en 3 000 år gammal tall, konserverad i myrens kalla vatten.

Kungsleden söderut
I sydlig riktning går Kungsleden ner mot STFs fjällstuga Sitojaure. Det flacka landskapet bjuder på fina vyer och i dalgången Autsutjvagge är förekomsten av dalripa stor. Även älgen och de vilda rovdjuren, lodjur och järv kan visa sig i området. 8 km söder om Saltoluokta finns ett vindskydd. Fin tur såväl vinter som sommar.

Topptur på Rasek
Målet för den lite längre dagsturen. Ordentlig stigning och vacker utsikt! Fin åkning vintertid. Under sommaren får man inte missa den västra sidan av Rasek med det vackra vattenfallet i Rumokjokk.

Ravinen
Spåren av istiden kan inte bli tydligare. Den djupa ravinen är också vår gräns mot Stora Sjöfallet. Fjällvråk, lodjur och dalripa är förekommande. Vid ravinens övre del syns sommartid ett stort antal fångstgropar. Vintertid bildas fina isfall på ravinens kanter.

Sjöfallsturen

Stationsvandring (Saltoluokta by & Kyrkkåtan)
Stationsnära natur- och kulturvandring som ges både sommar och vinter. Läs mer här. Vid gruppförfrågan (minst 4 personer) kan vi även guida denna tur andra dagar och tider.

Egen guidad tur
Midnattssolsvandring, toppturer, floravandring, djurspaning, löpning, tältnatt och fjällsäkerhetslektion etc. Läs mer här.

APPAR
Fjällkunskap, karta och kompass slår allt och funkar även i dåligt väder och utan batteri men det finns ändå några appar och sidor som vi skulle vilja tipsa om:

• STF i fjällen. Läs mer om STFs fjällstationer och fjällstugor, få tips inför turen, se ditt medlemskort, samla märken med mera. Även i denna app finns en fjällkarta men du behöver ladda ned de olika kartområdena.
  • Fjällsäkerhetsappen, en app från 2017 av Fjällsäkerhetsrådet. Lämna färdmeddelande och få effektivare hjälp i en nödsituation. Använd fjällkartan för att planera din färd, se var du är och hitta hem om du hamnar vilse. Få tips och säkerhetsinformation inför din fjälltur och om olyckan skulle vara framme
  • Norrbottens naturkarta togs fram av Länsstyrelsen 2018 och innehåller bland annat beskrivningar av Kungsledens olika delsträckor i text, bild och med karta. Har offline-läge.
    Fjällkartor från Calazo
  • Rädda Hjärtat. Lär dig hjärt-lungräddning och luftvägsstopp, och hitta närmaste hjärtstartare med appen Rädda Hjärtat. Stöd i akutsituation, vid både hjärtstopp och luftvägsstopp.
  • SMHI:s väderapp ger överskådliga 10-dygnsprognoser både som tabell och diagram för din ort, aktuella varningar, textprognoser mm.
  • Yr.no norsk väderapp med liknande funktioner som SMHI.

MER ATT BESÖKA I OMRÅDET

Naturum Laponia
På Naturum Laponia kan du lära dig mer om den samiska kulturen, om renskötseln i vårt område och om världsarvet Laponias fantastiska natur. Naturum Laponia invigdes 2014 och ligger naturskönt. Här finns en utställning, ett litet fik, en liten butik och en sprakande brasa där du kan bläddra igenom alla spännande böcker. På vintern kan du ta dig till Naturum genom att åka skidor längst med Langas strand – en perfekt dagstur med kulturell guldkant! Du kan även ta dig tur och retur med buss eller bil såväl sommar som vinter.

Ahkka
Längre upp längs Lule älvs dalgång finns fjällens drottning. Vid längre vistelser hos oss kan vi inte annat än rekommendera en avstickare till en av sveriges mest högalpina miljöer. Tag förmiddagsbussen till Ritsem och åk skidor på vintern eller tag båten på sommaren över Akkajaure till Akkastugan för en övernattning. Stugan har en av Sveriges vackraste utsikter och en mysig bastu. Bussen tillbaks från Ritsem går tillbaks dagen efter.

REDO FÖR LÅNGTUR?
Många använder Saltoluokta som utgångspunkt eller slutdestination för en längre fjälltur, såväl sommar som vinter.

Kvikkjokk – Saltoluokta är en populär sträcka att vandra, springa eller skida. Du bor bekvämt i STF-stugor längst med vägen och kan också fylla på din proviant i dessa.

Vill du göra det enkelt för dig så har vi satt ihop ett paket med boende på Kvikkjokk fjällstation och i fjällstugorna samt boende med helpension på Saltoluokta. Läs mer och boka här:

Saltoluokta – Kvikkjokk på egen hand, sommar.

Treparksmötet – upplev och vandra i Stora Sjöfallet, Sarek och Padjelanta. Detta är turen där du får det bästa av allt! Bo i stugorna STF Akka, Kisurisstugan, STF Kutjaure och STF Vaisaluokta och avsluta med bastu och trerätters på Saltoluokta.

För dig som vill göra det enkelt har vi satt ihop ett färdigt paket med boende i fjällstugorna samt boende med helpension på Saltoluokta sista natten. Läs mer och boka här.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-17

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här