STF Saltoluokta Fjällstation

SAMARBETSPARTNERS

JOKKMOKKGUIDERNA

Jokkmokkguiderna är ett litet men välrenommerat hundspannsföretag som består av Matti, Stina och ett gäng slädhundar. Vi vänder oss till dig som vill lämna de vältrampade turiststråken och som söker det lite mer äkta. Färdas i små grupper med hundspann på vintern och till fots och kanot på sommaren. Stor del av vårvintern håller vi och våra hundar till i Saltoluokta med omgivningar.

LAPONIA ADVENTURES

Laponia Adventures hjälper dig att uppleva naturen och kulturen i världsarvet Laponia. Vi erbjuder guidade turer, hyr ut utrustning och hjälper dig att planera ditt eget äventyr.

NATURUM LAPONIA

Naturum Laponia är ett besökscentrum där du får lära dig mer om världsarvet Laponia. Lär känna fjällen, skogarna och myrarna. Följ årstidsväxlingarna och få insikt i varför renen står mitt i den samiska kulturen. På naturum har vi utställningar, café, guidningar, läshörna, barnaktiviteter, butik och mycket mer. Kombinera ditt besök på naturum med en dagstur eller stanna här för fika på vägen upp till fjälls.

PIETSJAURE SIJDDA
Pietsjaure ligger vid foten av Sareks nationalpark. I caféet, som drivs av Akke och Siv, serveras nybakt bröd ”gahkko”, varmrökt röding, torkat renkött och renkorv. Caféet är vackert beläget med utsikt över sjön och erbjuder trötta ben gott om sittplatser att samla nya krafter på. Att efter några timmars vandring avnjuta en måltid bestående av röding och dryck är en svårslagen lunch som tilltalar de flesta. Pietsjaure Sijdda erbjuder även stuguthyrning samt båtskjuts för Sarekvandrare. Tar Swish eller kontanter.

www.pietsjaure.se

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er