STF Saltoluokta Fjällstation

Mer om STF Saltoluokta Fjällstation

För somliga är det som att komma hem, för andra är det nytt och spännande. STF Saltoluokta fjällstation ligger i väglöst land, vid världsarvsområdet Laponia och lättillgängligt, mitt på Kungsleden.

Fjällstationen består av huvudbyggnad och fyra gästhus med sammanlagt drygt 100 bäddar. Den timrade huvudbyggnaden från 1918 har den gamla charmen intakt med öppna spisar och levande ljus i restaurangen.

I vår KRAV-märkta restaurang kan du äta frukostbuffé, lunchbuffé och trerättersmiddag. Du kan även köpa lunchpaket som du själv gör i ordning på frukosten. Förboka dina måltider online eller via saltoluokta@stfturist.se och ange samtidigt om du har några allergier eller specialkost. Allt kött vi serverar är svenskt och på middagen serverar vi endast viltkött och erbjuder alltid vegetariska och veganska alternativ. Om du vill laga din egen mat erbjuder vi ett välutrustat självhushållskök med kylskåp där du kan förvara dina matvaror under din vistelse.

För att ta dig till och från Saltoluokta vintertid måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden, cirka 3,5 kilometer lång. Vi erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för buss 93. Se mer information under Hitta Hit.

På sommaren kör vi båten M/S Langas över sjön, även den anpassad efter bussen. Läs mer om båttider här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-saltoluokta-fjallstation/battider/

Ett av de huvudsakliga skälen till att många besöker oss beror på de underbara möjligheterna att var ute och uppleva vår svenska fjällvärld när den är som allra bäst.

Vi ligger precis i utkanten av det stora världsarvsområdet Laponia som innefattar nationalparkerna Stora Sjöfallet, Sarek, Padjelanta, Muddus och naturreservaten Sjaunja och Sör-Stubba. Detta område är inte bara utsett som världsarvsområde på grund av sin otroliga naturskönhet utan också på grund av den mångåriga samiska kulturen som än idag starkt lever vidare i området.

Många av stannar till hos oss som en del i en längre vandring. Kanske har du startat i Kvikkjokk och under några dagar vandrat norrut och bland annat passerat Aktse och den berömda Skierfeklippan med utsikt över Rapadalen. Eller så har du startat i Ritsem eller Suorva och vandrat genom Sareks Nationalpark för att slutligen nå Salto och den efterlängtade duschen och den goda middagen. Du skulle även kunna ha börjat i Abisko, följt Kungsleden söderut till Vakkotavare och därifrån tagit bussen för att nå Kebnatsbryggan och Salto. Eller så har du tänkt dig göra dessa turer i omvänd ordning och valt oss här i Salto som startpunkt. Många kommer också till oss för att ha Salto som bas och göra upptäcktsfärder i omgivningarna, kanske på egen hand, kanske tillsammans med våra duktiga fjälledare.

Välkommen hit! Välkommen hem!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er