STF Sälka Fjällstuga

Mer om STF Sälka Fjällstuga

Vid fjällstugan finns tre gäststugor med totalt 54 bäddar. I stugvärdstugan finns hjälptelefon och en butik med ett brett sortiment (sortiment large). Sälka har en stor bastu.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltelefontäckning, men stugvärden har en telefon. Om du är i behov av att ringa kan du köpa samtalstid.

Upplev STF Sälka
Sockertoppen är ett självklart smultronställe som du når efter ett par timmars vandring. Härifrån har du utsikt mot Nallo, Sälka och Sareks toppar i söder. En annan pärla är sjön som är belägen 1050 meter över havet, under Sälkas mäktiga topp och gnistrande glaciär.

Sälkastugorna ligger strategiskt på Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Många lägger också en extradag i Sälka - det är en utmärkt stuga för att göra både korta och långa dagsturer i området. Vill du ha en vilodag på din vandring är Sälka ett fint ställe att stanna på. Inte minst för att njuta av bastuvärmen och kontrastera med ett kallbad i bäcken.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!