STF Sälka Fjällstuga

Mer om STF Sälka Fjällstuga

Vid fjällstugan finns tre gäststugor med totalt 54 bäddar. I stugvärdstugan finns hjälptelefon och en butik med ett brett sortiment (sortiment large). Sälka har en stor bastu.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltelefontäckning, men stugvärden har en telefon. Om du är i behov av att ringa kan du köpa samtalstid.

Upplev STF Sälka
Sockertoppen är ett självklart smultronställe som du når efter ett par timmars vandring. Härifrån har du utsikt mot Nallo, Sälka och Sareks toppar i söder. En annan pärla är sjön som är belägen 1050 meter över havet, under Sälkas mäktiga topp och gnistrande glaciär.

Sälkastugorna ligger strategiskt på Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Många lägger också en extradag i Sälka - det är en utmärkt stuga för att göra både korta och långa dagsturer i området. Vill du ha en vilodag på din vandring är Sälka ett fint ställe att stanna på. Inte minst för att njuta av bastuvärmen och kontrastera med ett kallbad i bäcken.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

KÖP BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

Det är alltid billigare att köpa online än direkt på plats i fjällstugan