Just nu genomför vi uppdateringar på webbplatsen vilket kan medföra tillfälliga störningar. Tack för ditt tålamod!

STF Sälen/Gräsheden Vandrarhem

Mer om STF Sälen/Gräsheden Vandrarhem

Vandrarhemmet är beläget i ett naturskönt område i norra Sälenfjällen, ca 25 km från Sälens By. Naturvårdsområden och Naturreservat omger vandrarhemmet. En utmärkt utgångspunkt för både sommar- och vinteraktiviteter som fjällvandring på Kungsleden, flugfiske och utförsåkning både i Sälen och Trysil. Just utanför dörren startar skidspår och skoterled.

På vandrarhemmet finns flera olika rumstyper, allt från bekväma enkelrum till praktiska familjerum och traditionella sovsalar. Tvättställ finns på alla rum, och några har även egen toalett. Dusch och bastu finns i korridoren. Vi erbjuder rum för rörelsehindrade med breda dörrar, ingång på en ramp och anpassat badrum. Ett antal rum där husdjur är välkomna finns. Du lagar din mat i vårt trevliga gästkök. Om du inte vill packa med lakan hyr du det hos oss.

Frukostbuffén serveras alla dagar kl 7.30-9.00 eller enligt överenskommelse. Vi erbjuder även snabbmat och servering för grupper.

Incheckning mellan 16:00 - 20:00
Utcheckning senaste 10:00

Vill du uppleva naturen till fots kan du vandra längs en av landets längsta vandringsleder som har sin sträckning inte långt från vandrarhemmet. Leden är en del av E1 som sträcker sig ner till Napoli i Italien.
Inom en timmes bilfärd når du Sveriges högsta vattenfall Njupeskär och landets senaste nationalpark Fulufjället. Fina cykelmöjligheter finns längs de glest trafikerade landsvägarna.

Längdskidspår finns direkt från dörren. Närmaste skidanläggning med preparerade längdskidspår och skidbackar ligger i Stöten. Övriga fjällanläggningar i Sälenområdet når du på en halvtimme och STF Sälen/Gräsheden Vandrarhem ligger bra till för dagsutflykter till Trysil i Norge.

Sälenfjällen och Fulufjället har ett varierat utbud av turskidåkning, både dagsturer och lite längre flerdagarsturer. För att underlätta valet av tur, skjutsar vi dig med din bil till startpunkten och parkerar sedan bilen igen vid vandrarhemmet, medan du njuter av skidturen tillbaka.
Kontakta oss för kostnadsförslag för den här servicen. Vi kan erbjuda drop-off service så länge du bor minst första och sista natten hos oss.

Fiske
En promenad på 200 meter genom skogen och du är framme vid Görälven. Självklart säljer vi fiskekort!

Vandring
Promenadstigar finns direkt från vandrarhemmet till älven och myrmarkerna. Södra Kungsleden passerar en kort bit härifrån. Vi erbjuder transport till startpunkten för vandringen och det är inget krav att ni tar samma led tillbaka. Exempel; vi kör er till Högfjället eller Näsfjället och därifrån vandrar ni tillbaka till vandrarhemmet med matsäck.

Cykel
Fina vägar med väldigt lite trafik ger många bra möjligheter till cykelträning. Crosscountry finns i alla väderstreck. Inom kortare bilavstånd finns tre anläggningar lämpliga för downhill.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här