Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Sala/Sofielund Vandrarhem

Mer om STF Sala/Sofielund Vandrarhem

Vandrarhemmet Sofielund är vackert beläget vid sjön Mellandammen. Här bor du i lugn miljö med tillgång till en sommarkyrka, servering med sommarcafé, fotbollsplan, lekplats och bangolf med tolv banor.

I de gula trähusen finns 25 sovplatser, tv-rum, pentry, kök, matsal, wc, dusch samt bastu. Några av rummen är handikappvänliga och en dusch/toa är handikappanpassad. I servicebyggnaden finns TV-rum och vandrarhemskök. Förbeställning av frukost för vandrarhemsgäster. Här finns även camping med plats för husvagn (12 st elplatser) och tält.

Från vandrarhemmet har du gångavstånd till badplatsen Långforsen samt Sala Silvergruva. Sala associeras ofta till anrika Sala Silvergruva. Gruvan försörjde en gång orten och är idag ett välbesökt turistmål och ett spännande äventyr för hela familjen. I anslutning till vandrarhemsområdet finns även elljusspår och vandringsleden Gruvdammsrundan.

Här i Sala finns också en av Sveriges äldsta brunnar som fortfarande ger hälsa till gästande turister. I närheten av brunnen ligger bygden Svartådalen som erbjuder kanotsafari, fågelskådning och cykel- och vandringsleder. En kort promenad från vandrarhemmet finns ishall, Lärkans bad och idrottsplats med fotbollsplan med konstgräs.

Obl förbokn 1/1-11/5, 1/9-31/12.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Plexiglas i receptionen som skydd för både gäst och personal.
• Städning av gemensamma utrymmen två gånger dagligen, innefattande avtorkning av dörrhandtag
• Totalt finns tre gästkök att tillgå.
• Det finns två grillplatser, där det också finns bord.
• Vissa rum har egen ingång.
• Efter utcheckning sköter personal om en extra desinfektion.
• Handsprit finns tillgänglig i alla gemensamma utrymmen.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er