STF Sala/Sofielund Vandrarhem

Mer om STF Sala/Sofielund Vandrarhem

Vandrarhemmet Sofielund är vackert beläget vid sjön Mellandammen. Här bor du i lugn miljö med tillgång till en sommarkyrka, servering med sommarcafé, fotbollsplan, lekplats och bangolf med tolv banor.

I de gula trähusen finns 25 sovplatser, tv-rum, pentry, kök, matsal, wc, dusch samt bastu. Några av rummen är handikappvänliga och en dusch/toa är handikappanpassad. I servicebyggnaden finns TV-rum och vandrarhemskök. Förbeställning av frukost för vandrarhemsgäster. Här finns även camping med plats för husvagn (12 st elplatser) och tält.

Från vandrarhemmet har du gångavstånd till badplatsen Långforsen samt Sala Silvergruva. Sala associeras ofta till anrika Sala Silvergruva. Gruvan försörjde en gång orten och är idag ett välbesökt turistmål och ett spännande äventyr för hela familjen. I anslutning till vandrarhemsområdet finns även elljusspår och vandringsleden Gruvdammsrundan.

Här i Sala finns också en av Sveriges äldsta brunnar som fortfarande ger hälsa till gästande turister. I närheten av brunnen ligger bygden Svartådalen som erbjuder kanotsafari, fågelskådning och cykel- och vandringsleder. En kort promenad från vandrarhemmet finns ishall, Lärkans bad och idrottsplats med fotbollsplan med konstgräs.

Obl förbokn 1/1-11/5, 1/9-31/12.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er