STF Sala Silvergruva

Tips

Stanna en natt till!

Har ni bokat en övernattning i STF Sala Silvergruva och upptäcker att det finns så mycket att göra att ni bara måste stanna en natt till? Ofta är det inget problem och skulle du vilja stanna en natt till erbjuder vi dig 20 procent rabatt på övernattningen natt två. STF Sala Silvergruva ligger på en oerhört spännande och historisk värdefull plats och det är inget problem att fylla flera heldagar med upplevelser i närområdet.

Evenemang och lovaktiviteter vid Sala Silvergruva

På själva området finns en mängd aktiviteter att välja bland (www.salasilvergruva.se). Utbudet är som störst under sommaren då du som gäst har möjlighet att uppleva ett levande gruvområde både ovan och under jord. Vi erbjuder gruvvisningar året om.

Varje år under helgen efter midsommar firar vi Silvergruvans Dagar med ett fullspäckat program på hela området. Unikt under just denna helg är alla aktiviteter ovan jord, men också möjligheten att besöka gruvans djupaste nivå där man kan strosa omkring på egen hand i en del av Ulrica Eleonora Gruva. Just under dessa dagar får du som gäst se hur gruvarbetet tedde sig och arbetsdag i underjorden kunde se ut.

Även på Höstlovet och Påsklovet har vi utförliga aktivitetsprogram som passar barnfamiljer. Kolla under fliken ”Aktiviteter och Paket” för att se om det finns något bokningsbart erbjudande just nu. Du kan självklart också surfa till vår egen hemsida www.salasilvergruva.se för att ta del av det aktuella utbudet.

Fredagarna under juli månad erbjuder Värdshuset sina gäster mysiga pubkvällar med skön musik och en enkel men smakrik pubmeny. Pubkvällarna arrangeras i Värdshusets trädgård och musiken startar kl. 19.00. Kom i tid, för det är först till kvarn som gäller för de bästa platserna!

Bergsstaden Sala

Förutom det stora gruvområdet med alla sina promenadstigar, byggnader och guidade upplevelser finns Bergsstaden Sala bara ett stenkast bort (www.destinationsala.se). Där finns en pittoresk stadskärna med många etablerade små butiker, Aguélimuseet i kvarteret Täljstenen, Väsby Kungsgård, en mysig stadspark med café, stor lekpark och minigolfbanor (det finns även minigolfbana på STF Sofielund). Vissa dagar under sommaren erbjuds det också guidade stadsvandringar som kan bokas hos oss och i Information Sala. (https://www.salasilvergruva.se/)

Kanotpaddling

Visste du att de allra flesta av Salas sjöar faktiskt är del av ett vattensystem som försåg Sala Silvergruva med vattenkraft innan ångmaskinerna tog vid. Hela dammsystemet är i princip världsunikt och ett hett tips från oss är att ni passar på att delta i en av de kanotturer som erbjuds under sommarmånaderna (www.salasilvergruva.se/kanotturen).

Bad och fiske

I kommunen finns ett stort antal sjöar som är ypperliga bad- och fiskesjöar. Fiskekort kan köpas i förbutikerna hos Coop och ICA, samt vid Information Sala och Fernströms Fiske, Jakt och Cykel. Vid Måns Ols Utvärdshus finns också badplatsen Måns Ols. Där är det långgrunt och det finns ett hopptorn. Denna badplats är Salabornas favorit. En fin och solig sommardag är promenaden till Måns Ols dessutom mycket vacker och avkopplande. Det är bara två kilometer från gruvan.

Hälleskogsbrännan och naturupplevelser i Svartådalen

I Svartådalen är naturen fantastisk vacker och till viss del dramatisk. I denna del av kommunen finns Hälleskogsbrännan, naturreservatet som är en kvarleva från den stora skogsbranden som härjade här år 2014. I Svartådalens Byggdecenter finns några av våra kollegor som gärna hjälper er att hitta rätt i omgivningarna kring brännan och i Svartådalen rent allmänt. Besök gärna deras hemsida www.svartadalen.se.

Bävrar, Alpackor, Älgar, Visenter och Får

Djurriket har en gedigen plats i vår kommun och hos våra direkta grannar.

John från Edens Garden B&B erbjuder exempelvis regelbundet Bäversafaris genom Svartådalen (www.edensgarden.se/baversafari). I Broddbo finns Paul som driver besöksföretaget Norrängens Alpackor (www.norrangen.com). Leffe i Morgongåva brinner för sina älgar; älgkon Olivia äter mer än gärna sin limpa vid familjen Lindhs frukostbord och Holger simmar gärna tillsammans med sin husse (www.gardsjoalgpark.se). I Avesta finns arvet efter Axel Axelsson Johnson kvar i form av Avesta Visentpark, en av norra Europas viktigaste avelsanläggningar för bevarandet av denna djurart (www.avestavisentpark.se). Och på Fallängetorp – för Fä och Folk välkomnar familjen Barrsäter sina gäster på en rad olika naturnära upplevelser. En av de roligaste aktiviteterna är ändå att prova på att vara Bonde för en Dag (www.fallangetorp.se).

Besök i en anrik kurort

En mil ifrån STF Sala Silvergruva ligger Sätra Brunn Hälsobrunn. Hälsobrunnen har anor från 1700-talet och förutom en vacker parkmiljö finns här ett härligt och mysigt spa som värmer upp en efter en kall och spännande gruvtur. Ett besök i spaavdelningen behöver förbokas. På sommarkvällarna har Sätra Brunn dessutom ett gediget musikutbud med stora artister som gästar anläggningen (detaljerad information hittar ni på www.satrabrunn.se).

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här