STF Sala Silvergruva

Boende

Incheckning
Incheckning sker från klockan 15 på ankomstdagen. Under perioden då sommarlovet pågår har vi en bemannad reception i STF Sala Silvergruva. Vi är på plats där mellan klockan 8 och kl. 19 varje dag.

Övriga delen av året har vi inte någon bemannad reception i STF Sala Silvergruva. Då är ni välkomna att checka in i gruvans reception under dess ordinarie öppettider. Kommer ni utanför våra öppettider så lägger vi ut ett nyckelkuvert och kommunicerar med er via telefon och sms. Meddela oss gärna en ungefärlig ankomsttid så att vi kan hålla kontakten kring er incheckning.

Utcheckning

Utcheckning sker senast klockan 11 på avresedagen. Har ni redan betalat för er vistelse så går det bra att lämna nyckeln på rummet eller i receptionen. Självklart är ni också välkomna upp till gruvans reception för att lämna tillbaka nyckeln. Kanske hinner ni med en gruvvisning också innan ni åker vidare.

Våra rum

Inredningen i STF Sala Silvergruva är inspirerad av gruvarbetarna och deras slit (rött), gruvmiljön (svart och grått) och husets byggnadsperiod (naturfärger). Vi har varsamt renoverat huset och försökt behålla dess tidslager och unika miljö. De flesta av rummen är inredda i ganska enkel stil med sängar, stol, skrivbord och garderober. Vissa av våra rum står dock ut lite extra, bland annat våra dubbelrum med dubbelsäng och 3-bädsrummet.

Våra sängar är alltid bäddade när du checkar in och vi ser till att städa rummet efter dig när du lämnar oss. Det ingår i priset för övernattningen i våra rum.

Frukost

Om ni har bokat frukost, så står den beredd i en av våra kylar när ni önskar äta den. Vi har packat den i en picknickkorg så att ni vid fint väder kan sätta er utomhus för att äta den. Kaffe, te och O’Boy finns att tillgå för alla våra gäster.

Matlagning

Det finns två kök i huset, ett på varje plan. Köken är mycket enkla i sin inredning, men till en enkel måltid för ett litet sällskap räcker de. Det som är bra att känna till är att det finns kokplattor och mikrovågsugnar, men ingen ugn i köken. Varje kök har vattenkokare, kaffebryggare, brödrost och äggkokare och självklart finns porslin mm tillgängligt. Då vi erbjuder självhushåll utgår vi också ifrån att våra gäster hjälps åt med att hålla rent i de allmänna utrymmena.

Matlagning för större sällskap är en utmaning. Vi rekommenderar större sällskap att beställa middagen genom en av de cateringfirmor som vi samarbetar med. Vi hjälper naturligtvis gärna till i kontaktförmedlingen!

Husdjur

I STF Sala Silvergruva finns det också några rum som är bokningsbara om man reser med sitt husdjur. Husdjursrummen har en egen ingång och ni som reser med ert husdjur uppmanas att inte ta med husdjuren in i våra allmänna utrymmen, mest med tanke på eventuella allergiker bland våra övriga gäster. Ledarhundar är i tjänst när de besöker oss och de får självklart vara med sin ägare.

Delat badrum och toalett

Inget av våra rum har egen dusch och toalett, utan dessa delas med de andra gästerna. Det finns gott om toaletter och duschar i huset; fyra duschar och toaletter finns i källaren, en dusch och en toalett finns på bottenplan och två duschar samt fyra toaletter finns på övervåningen.

Livsmedel

STF Sala Silvergruva ligger en liten bit utanför stadens kärna. Närmaste livsmedelsbutik (ICA Åkrahallen) finns på ca 1,5 km avstånd från vårt område och har öppet alla dagar kl. 7.00 – kl. 22.00. På vårt område finns ett Värdshus som har öppet dagtid sommartid. Från och med den 1a september 2019 kommer Värdshuset tyvärr att ha stängt, vilket medför att det är viktigt att ni som bor på anläggningen är förberedda på att det inte finns någon mat att köpa när ni väl är på plats.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er