Det är många som försöker nå oss just nu vilket gör att vi har längre svarstider än normalt. Tack för ditt tålamod!
Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Ritsem

Mer om STF Ritsem

Välkommen till STF Ritsem! Här finns allt du behöver för en härlig fjällvistelse - sköna sängar, en varm bastu, kaffeservering och en butik med proviant och fjällutrustning.

På andra sidan Akkajaure ligger Lapplands drottning – Áhkká. Med sina 2 015 meter över havet speglar hon sina toppar och glaciärer i sjöns vattenspegel och sätter sin prägel på hela området. Från toppen ner till sjön får du landets högsta fallhöjd – över 1500 höjdmeter.

Vill du komma henne lite närmare tar du vintertid skidorna eller skotern över sjön Akkajaure. Här kan du sommartid fika på den lilla serveringen och köpa rökt fisk. Fortsätt gärna de två kilometerna på Padjelantaleden till STF Akka Fjällstuga. Är det fint väder finns en badplats med klippor intill en bäck 300 meter från stugan. Är du intresserad av fiske ska du fortsätta mot forsen i Vuojatätno och prova lyckan (fiskekortet gäller bara från västra stranden).

Besök gärna kyrkåtan vid samevistet i Vaisaluokta. Här hålls en populär kyrkhelg varje år i början på juli.

På Ritsemsidan av Akkajaure kan den som söker en riktig utmaning bestiga Kallaktjåkka – räkna med en riktigt lång tuff dag som vintertid belönas med ett långt, skönt åk tillbaka ner. En betydligt lättsammare tur går på stigar upp mot Stuor Sievgok nordväst om Ritsem.

Se och göra
Utmärkt utgångspunkt för vandringar och skidturer i Padjelanta, Akkamassivet, Gränsleden och Sarek. Utmärkt fiske och skoterkörning.

Guidade vandringar sommartid, vinterfiske, boendepaket med aktiviteter med mera.
Är det något du funderar över gällande vad som finns hos oss - tveka inte, ring eller skicka ett mail så svarar vi på dina frågor.

Länstrafikens buss 93 går som vanligt hela vägen upp till Ritsem under säsongen, men med ett byte i Stora Sjöfallet

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi tar i sommar endast emot gäster som förbokat sitt boende på STFs egna fjällstationer och fjällstugor. Detta gör vi för att minska risken för trängsel och smittspridning. Självklart kommer dock gäster i en eventuell nödsituation att få tak över huvudet.
• Vid incheckningen när vi har många ankommande gäster skapar vi möjlighet att checka in utomhus där det är möjligt. Vi har skyltat för att underlätta för gäster att hålla avstånd, vid köplatser mm. Vi har akrylskivor vid alla kassor, mellan personal och gäst. Vi går över till kontantlös betalning på STFs egna fjällstationer för att undvika kontanthantering med smittrisk.
• Vi har förstärkta städrutiner i rum där städ ingår och i de rum där du städar själv finns alla medel och all utrustning som behövs. Även i allmänna utrymmen har vi i sommar förstärkta städrutiner. Handsprit finns tillgängligt på toaletter och i allmänna utrymmen. Vi desinficerar alla kontaktytor flera gånger per dag.
• Vi har minskat antalet bokningsbara bäddar i flerbäddsrum för att skapa mer yta och för att säkerställa att våningssäng endast behöver delas av gäster i samma sällskap. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller anläggningar där boende i eget rum finns tillgängligt. Som vanligt behöver du förboka ditt boende för att vara säkrad plats.
• I restaurangen har vi möblerat om och minskat antalet sittplatser, vid behov har vi infört flera sittningar och möjlighet att boka tid. Vid bufféservering har vi förstärkta hygienrutiner och sällskapen hämtar mat i omgångar för att motverka köbildning.
• I självhushållsköken är precis som i fjällstugorna tiderna för matlagning uppdelade för att minska trängsel. Tältare kan använda köken mellan 09.00 och 17.30. Sällskapsrummen används endast av boende gäster, de är även ommöblerade för att minska antalet sittplatser och vi har infört maxantal. Vi har även förstärkt våra hygienrutiner kring uthyrning av tält och sovsäckar.
• Vi har infört ett maximalt antal personer som får vistas i omklädningsrum och bastur är generellt stängda på fjällstationer och fjällstugor.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er