Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Rengsjö Ohlandersgården Vandrarhem

Mer om STF Rengsjö Ohlandersgården Vandrarhem

Rengsjö har du möjlighet att uppleva äkta hälsingemiljö. Vandrarhemmet är en hälsingegård med anor från 1600-talet. Här njuter du i den stora trädgården medan barnen kan leka kurragömma bland buskarna på gården.

Du bor i gårdens gamla bryggstuga med sommarkök och pigkammare. Det finns både enkelrum och flerbäddsrum med gemensam toalett och dusch. Det rymliga gamla sommarköket är en härlig mötesplats för gästerna.

Vandrarhemmet är utmärkt för dig som bara vill njuta av lugnet. Vi säljer fiskekort till den som vill prova fiskelyckan i någon av sjöarna i trakten.

Det första som möter dig när du kommer till vårt vandrarhem är Schablonladan - ett projekt för att uppmärksamma gamla kulturskatter. Sensommaren 2012 målades ett uppförstorat schablonmönster från Västerby, Rengsjö Hembygdsby, på en laduvägg. Allt gjordes för hand och målades med traditionella linoljefärger. Konstnären bakom projektet är Helena Bratt. Vill du se tapeten i original finns den att se i Västerby. Originalet är daterat 1850 och målat av Lars Olsson och hans son.

Boka vårt charmiga ladugårdscafé för möten, släktträffar med mera. Vi kan servera lättare maträtter och fika med hembakt bröd (minimum 10 personer).

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er