STF Ransbysätern Vandrarhem

Mer om STF Ransbysätern Vandrarhem

Vid vandrarhemmet vistas du i omgivningar som har brukats i över tusen år. Här bor du i säterstugor 450 m ö h på 1000-årig fäbodvall. Fortfarande idag betar fjällkor, getter och hästar i hagarna i den annars orörda naturen.
Du bor i rustika timrade stugor utan el och lagar mat över öppen eld. Här får du även hugga din egen ved och ta vatten ur egen brunn. Precis som förr!
Varje stuga har tre till sex bäddar, braskamin och gasolspis. Sängkläder finns, sänglinne medtages. Friluftsdusch och utedass.

Omgivningen
Sommartid getter, fjällkor och hästar. 3 km till badsjö. Fiske, vandringsleder, 10 km till Utmarksmuseet med Pilgrimstapeten, Sveriges motsvarighet till Bayeuxtapeten. Sätern ligger i ett av Sveriges fornlämningstätaste områden. Forsbåtsrodd i Klarälven. Närhet till älg, björn och varg, svamp och bär.

Till och från Ransbysätern utgår vandringsleder till Långberget, Ransby/Branäs och Sysslebäcks Fiskecamp.

Vandrarhemmet öppnar 15/5 om vägen är farbar. Förbokning rekommenderas under hela öppettiden.

Boka

Boka genom att kontakta STF Ransbysätern Vandrarhem direkt.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er