STF Ransäter/Prästmyren Vandrarhem

Mer om STF Ransäter/Prästmyren Vandrarhem

Prästmyren i Ransäter byggdes som ett litet småbruk runt 1830. Nu är det ett mysigt vandrarhem i idyllisk lantmiljö och det finns massor att göra här. Lek på logen, bada vedbastu eller i poolen, spela biljard eller åk på utflykt till Selmas Mårbacka.

Gården ligger i en lugn, rofylld och idyllisk miljö, omgärdad av skog och öppna ängar med betande djur, långt från trafikljud och buller. Bara naturens ljud finns här – tranor, rådjur, får och gäss gör sig påminda. Du bor i hemtrevliga rum med sköna dubbelsängar. De mindre rummen rymmer två-tre personer och har tillgång till gemensamt kök. De större rummen rymmer 3-6 personer och har eget kök och TV.

Soliga kvällar äter du middag i den stora trädgården vid någon av grillplatserna. Det lilla lusthuset är som gjort för morgonfika eller ett glas vin på kvällen. I trädgården finns en karusell för barnen och en barnvänlig badplats ligger på gångavstånd. Avsluta dagen med en stund i den vedeldade bastun.

Det blir aldrig tråkigt här. Vi har vårt eget ”spelloft” med biljard, dart, pingis och andra spel. För mindre barn har vi lek på logen och för de vuxna finns det gott om konst, museer och Selmas Mårbacka att avnjuta. Det finns även plats för dans. Innehavaren är själv en del av den värmländska spelmanstraditionen.

Värmlandsskogarna passar väl för vandring och det finns gott fiske, du får gärna låna vår båt. Bege dig till Klarälvsbanan där du cyklar eller åker inlines på bilfri väg. Vi har cyklar för utlåning, gratis förstås.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er