STF Pieskehaure Fjällstuga

Mer om STF Pieskehaure Fjällstuga

Fjällstugan består av en gäststuga med 26 bäddar, stugvärdsstuga, förråd samt bastu.

Gäststuga
Stugan är av korridormodell med ett 10-bäddsrum, fyra 4-bäddsrum, torkrum samt ett stort gemensamt kök.

Stugvärdsstuga/säkerhetsrum
I stugan finns ett säkerhetsrum där du kan bo med hund. Rummet har hjälptelefon och fungerar också som butik (sortiment small).

Upplev STF Pieskehaure
Om du vandrar norrut i dalen mellan Labba och Lajrro kan du beskåda Salajegnas mäktiga isvägg. Här forsar väldiga mängder smältvatten ut under glaciären. Skådespelet är en storartad naturupplevelse. Den högsta toppen i massivet, Suliskongen, kan endast nås från Pieskehaure efter en rejäl glaciärvandring. Turen är endast lämpligt för erfarna bergsklättrare med kunskap att färdas på glaciär.

Om STF Pieskehaure
• Beläggningen sommartid är mycket låg, det finns gott om plats i stugan.
• Skotertrafiken runt Pieskehaure är relativt omfattande.
• Ingen mobiltäckning.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!