STF Pieskehaure Fjällstuga

Mer om STF Pieskehaure Fjällstuga

Fjällstugan består av en gäststuga med 26 bäddar, stugvärdsstuga, förråd samt bastu.

Gäststuga
Stugan är av korridormodell med ett 10-bäddsrum, fyra 4-bäddsrum, torkrum samt ett stort gemensamt kök.

Stugvärdsstuga/säkerhetsrum
I stugan finns ett säkerhetsrum där du kan bo med hund. Rummet har hjälptelefon och fungerar också som butik (sortiment small).

Upplev STF Pieskehaure
Om du vandrar norrut i dalen mellan Labba och Lajrro kan du beskåda Salajegnas mäktiga isvägg. Här forsar väldiga mängder smältvatten ut under glaciären. Skådespelet är en storartad naturupplevelse. Den högsta toppen i massivet, Suliskongen, kan endast nås från Pieskehaure efter en rejäl glaciärvandring. Turen är endast lämpligt för erfarna bergsklättrare med kunskap att färdas på glaciär.

Om STF Pieskehaure
• Beläggningen sommartid är mycket låg, det finns gott om plats i stugan.
• Skotertrafiken runt Pieskehaure är relativt omfattande.
• Ingen mobiltäckning.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor