Just nu genomför vi uppdateringar på webbplatsen vilket kan medföra tillfälliga störningar. Tack för ditt tålamod!

STF Pieskehaure Fjällstuga

Mer om STF Pieskehaure Fjällstuga

Fjällstugan består av en gäststuga med 26 bäddar, stugvärdsstuga, förråd samt bastu.

Gäststuga
Stugan är av korridormodell med ett 10-bäddsrum, fyra 4-bäddsrum, torkrum samt ett stort gemensamt kök.

Stugvärdsstuga/säkerhetsrum
I stugan finns ett säkerhetsrum där du kan bo med hund. Rummet har hjälptelefon och fungerar också som butik (sortiment small).

Upplev STF Pieskehaure
Om du vandrar norrut i dalen mellan Labba och Lajrro kan du beskåda Salajegnas mäktiga isvägg. Här forsar väldiga mängder smältvatten ut under glaciären. Skådespelet är en storartad naturupplevelse. Den högsta toppen i massivet, Suliskongen, kan endast nås från Pieskehaure efter en rejäl glaciärvandring. Turen är endast lämpligt för erfarna bergsklättrare med kunskap att färdas på glaciär.

Om STF Pieskehaure
• Beläggningen sommartid är mycket låg, det finns gott om plats i stugan.
• Skotertrafiken runt Pieskehaure är relativt omfattande.
• Ingen mobiltäckning.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta i fjällstugan. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

KÖP BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

Det är alltid billigare att köpa online än direkt på plats i fjällstugan

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här