STF Pårte Fjällstuga

Mer om STF Pårte Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två gäststugor med totalt 26 bäddar. En av stugorna, Gäststuga 33, har två rum varav ett för stugvärden. Det andra är rummet är ett 6-bäddsrum med breda sängar.

Mobiltelefontäckningen är dålig kring fjällstugan, men du kan hitta enstaka ställen där telefonen fungerar med Telia.

Upplev STF Pårte
Ett besök uppe på Pårekslätten med ett myller av små tjärnar, myrar och små hedmarker är en fullträff för den som vill se fåglar. På väg upp genom granskogen finns stor chans att stöta på tjäder. Pårtetjåkkå med sina 2005 meter över havet hägrar för den som vill göra en topptur in i Sarek, men turen är lång och kräver minst en natt i tält. Någon kilometer från toppen ligger Axel Hambergs observatorium från 1910.

Fisket i området är bra och stugan är ett bra val om du är fiskeintresserad. Här finns både öring och röding. Här bor du i granskog och det är relativt långt för att nå kalfjället. Men för den som gillar skog är området intressant med mycket gammelskog.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.