STF Pältsa Fjällstuga

Mer om STF Pältsa Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två stugor med totalt 26 bäddar. I nära anslutning ligger bastu, vedbod och utedass.

Den större stugan
Här erbjuds logi för 18 gäster. Stugan har två fyrbäddsrum och ett 10-bäddsrum.
Dessutom finns kombinerat kök/matsalsrum och torkrum. I den här stugan får inte hundar vara.

Gamla Pältsastugan
Stugan byggdes 1941 och har två rum med totalt 8 bäddplatser fördelade på ett stugvärdsrum och ett säkerhetsrum med installerad nödtelefon. Under säsong fungerar det som reservutrymme och som rum för hundägare.

Ingen mobiltäckning, men på ett litet berg tre kilometer söder om stugan kan du ringa mobilt via en finsk mast.

Upplev STF Pältsan
Här kan du se midnattssolen från mitten av maj fram till slutet av juli. Landskapet är präglat av tundran och har en säregen flora tack vare det karga klimatet. Här vandrar du längs milslånga rullstensåsar med närhet till de mycket branta fjälltopparna på den norska sidan. Ta gärna en topptur på Pältsan. Kanske har du turen att hitta Laestadiusvallmon som är en botanisk raritet. Området är även mycket fågelrikt, speciellt tättingar och vadare är vanliga och en bit från fjällstugan finns många fiskrika sjöar och vattendrag.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!