STF Örserum Smålandsgården Gästgiveri

Tips

Bad

Ören är en fantastisk badsjö med klart vatten. Vi har en egen långgrund sandstrand och det finns även en kommunal badstrand ca 250 m väster om hotellet.

Fika

Besök gärna vårt egna mysiga Café Sjönära och avnjut en lättare lunch eller fika i vår
trädgård eller ta med till stranden. Öppet 11-17 under högsäsong.

Motion

Vandringsleder och löpspår finns i omgivningarna. Fråga efter karta i receptionen.

Kanotuthyrning

Kanoter finns att hyra i receptionen. Pris 200 SEK för 4 timmar. Dygnshyra 400 SEK.

Spel och bollar

Biljard och bordtennisbord finns i huvudbyggnadens källare. Här finns även en bastu. Kontakta receptionen för mer information.

Utflykter

Gränna & Visingsö
Både Gränna och Visingsö bjuder på vackra vyer, slott, kullersten, trähusidyll, borgruiner, stigar och ekskogar. Och inte minst intressant historia. Var du än sätter foten står du mitt i historieboken. Hit kan du åka för att njuta av lugnet, naturen och atmosfären, men här finns också ett generöst utbud av kultur, aktiviteter och äventyr.

Shopping
Det finns många mysiga mindre butiker i Gränna. Ett av södra Sveriges största shoppingcenter Asecs ligger i Jönköping ca 4 mil från hotellet.

Fiske
Fiskekort finns att köpa på Hugos Livs. Det går även utmärkt att köpa fiskekort direkt i mobilen på ifiske.se

Trolska Båtturer
Upplev John Bauers inspirationsmiljö och de näckrosfyllda kanalerna som förbinder sjöarna Bunn, Ören och Kvarnsjöarna. Båtturerna avgår och ankommer från Bunnströms badplats vid norra delen av sjön Bunn. Båtturen tar ca två timmar och fyrtiofem minuter. Förbokning rekommenderas www.trolska.se

Personalens smultronställen

Karin
Det är lätta att fastna på Grännas huvudgata, Brahegatan. Om jag får välja tar jag gärna ett steg upp mot berget och går längs Bergsgatan. Att strosa här är som att resa i tiden. En massa mysiga hus och det går även att ta sig upp mot Grännaberget via trappor på flera ställen. Njut av lugnet, känslan och atmosfären.

Elina
Strax norr om Gränna, vid Uppgränna ligger Uppgrenna Naturhus med mitt favoritfik. Njut av en god ekologisk fika med utsikt över Vättern. www.uppgrennanaturhus.se

Henrik
Girabäckens naturreservat, norr om Gränna har gått från att ha varit ett sandstensbrott till att bli en liten badstrand. Hit tar jag gärna med mig kameran. Området ligger vackert intill Vättern och passar för bad och picknick, vill du hellre röra på dig finns det ett vackert strövområde vid ravinen. Det finns också en grillplats.

Maria
Vid sjön Noen ligger ruinen efter Per Brahes jaktslott Brahälla som minner om svensk storhetstid. Brahälla byggdes ca. 1680 på en naturskön höjd vid sjön Noen på ägorna till Näs säteri, som ingick i Braheska grevskapet, och var avsedd som lust- och jaktslott åt Per Brahe d.y. Brahälla ligger naturskönt med vacker utsikt över sjön Noen och omges av skön lövskog med höga naturvärden. En perfekt dagsutflykt!

Fredrik
Äppledalen, ett Småländskt Toscana, har vidunderlig vätterutsikt med vackra odlingar och hänförande omgivningar. Trevlig gårdsbutik där man bl a kan handla närodlat frukt och grönt. Här finns även ett mysigt café.

Micke
Ravelsmarks Gård där vi tar mycket av våra grönsaker ifrån har en liten gårdsbutik och café. Ta en fika och köp med dig grönsaker av högsta kvalité. Ligger endast 7 km från hotellet mot Gränna.

Ewa-Lotte
Röttle by ligger strax söder om Gränna. Åker man igenom byn ser det bara ut som ett antal röda små välskötta hus i lantlig miljö men är så mycket mer. Fina Röttle å, en liten hamn och kvarnar samt ett mycket trevligt ställe att ta en picknick på.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er