STF Örserum Smålandsgården Gästgiveri

Mer om STF Örserum Smålandsgården Gästgiveri

Smålandsgården ligger vid sjön Örens norra strand, i det lilla samhället Örserum. Härifrån är det knappt en mil till polkagrisarna i Gränna och Vätterns glittrande vatten.

Hit kommer både privatpersoner och konferensgäster året om. Hotellet är mycket omtyckt för bröllop, släktträffar och är även ett perfekt val för dig som gillar natur och kultur. Med många vandring- och cykelleder finns det mycket att upptäcka i vår närhet som tillhör Östra Vätternbranternas biosfärområde.

Rummen är fördelade på flera byggnader och har olika inredning. Alla rum har TV och eget badrum med dusch. Vissa rum har sjöutsikt. Här finns gratis WiFi och kostnadsfri gästparkering.

Njut av middag och utsikt över sjön Ören i restaurangen. Vårt välrenommerade kök serverar vällagad mat av lokala råvaror. Vi har ett eget mikrobryggeri och under högsäsong även en vandrarhemsdel och café. Under julen dukar vi upp ett härligt julbord med lokala råvaror och smaker. Restaurangens öppettider varierar under säsongerna. Boka gärna bord i förväg då vår restaurang kan vara abonnerad för bröllop och andra arrangemang.

Systrarna Anna och Esther Falck, som byggde anläggningen på 1920-talet, ville ge fler människor möjlighet att uppleva det friska vattnet och naturen som finns här.

Många gröna ytor omger Smålandsgården; i anslutning till byggnaderna finns en stor lummig park och närhet till två olika stränder.

Här finns en egen liten badstrand, kanoter och roddbåtar, närhet till vandringsleder, bra fiske, och stor variation på dagsutflykter.

Till Brahehus fästning är det till exempel bara15 km. Receptionen tipsar gärna och hjälper dig planera ditt besök hos oss.

Välkommen till vår idyll och njut av lugnet som Smålandsgården erbjuder!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er