STF Örserum Smålandsgården Gästgiveri

Historia

Redan på 1600-talet fanns det ett gästgiveri på denna plats. Fyrahundra år senare välkomnar vi fortfarande gäster till idyllen vid Örens norra strand. Smålandsgården eller Västergården som den kallades på den tid Örserum bara bestod av tre gårdar var ett av de skjutshåll där man kunde äta, övernatta och byta häst på väg till eller från Gränna.

Dagens gästgiveribyggnad (röd byggnad) är uppförd 1932. Byggnaden uppfördes av Annie och Esther Falck som åkte till Örserum för att bada och rekreera sig sommartid. På den tiden var samhället Örserum en populär brunnsort. Systrarna uppskattade vattnets och naturens läkande effekt. Men framförallt var de glada att slippa det ständiga oljudet från Göteborgs alla spårvagnar. Så småningom fick systrarna möjlighet att köpa tomten som idag är Smålandsgården. De satte igång med att bygga anläggningen och huvudbyggnaden, byggd i nationalromantisk stil invigdes 1932. Idag finns det 22 stycken av våra hotellrum i denna byggnad.

Örensbaden eller Mellangården (gul byggnad) som idag är vår huvudbyggnad med reception och restaurang fick sitt uppvaknande 1905 då en bondpojk från Wiredatrakten, sedermera grosshandlare A.T. Wirén såg dess potential. Wirén byggde ett brunnshotell runt de hälsokällor som började porla när sjön Ören sänktes på 1840-talet. Detta bidrog till att den lilla byn med tre lantgårdar förvandlades till ett välordnat samhälle med egen poststämpel och kyrka. Den byggnad som finns idag uppfördes efter 1937 då den tidigare huvudbyggnaden brann ned. På väggen i vårt bibliotek finns det ett utklipp från Gränna Tidning daterat fredagen den 11 juni 1937 som berättar om branden.

Måndagen den 2 maj 2016 inleddes en ny epok i Örserums historia. Örensbadens ägare i fjärde generationen, Lena Nyström, lämnade över hotell- och konferensanläggningens nycklar till Tamara och Joakim Lorentzon på Smålandsgården. Fredagen den 6 maj samma år revs staketet som sedan tidigt 1900-tal delat hotellen i Örserum. Anläggningen består idag av 11 byggnader med totalt 72 hotellrum, restaurang, bar, café samt flera sällskaps- och mötesrum.

Tag gärna en tur i Brunnsparken och smaka det friska källvattnet i vår Karlsbaderbrunn. I brunnshuset (visas gärna i mån om tid) finns järnkällan vars vatten – som hörs av namnet – har en mycket hög järnhalt. Vattnet i brunnarna har – i alla fall om man tror på det – en mycket hälsosam effekt. På våra väggar finns också bilder från förr.

I entrén på Smålandsgården finns porträtt på Annie & Esther som övervakar alla som kommer in på Smålandsgården. A.T Wirén finns avbildad på flera ställen på Örensbaden. Välkommen till oss och njut av lugnet som vårt gästgiveri erbjuder!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här