Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Örserum Örserumsbrunn Gestgifveri

Upplev

Hos oss på STF Örserum Örserumsbrunn Gestgifveri har du nära till en uppsjö olika äventyr, för alla åldrar och smaker. Självklart går det utmärkt att bara koppla av under ditt besök. Läs gärna våra personliga tips!

Aktiviteter för alla intressen

Ören är en fantastisk badsjö med klart vatten. Varför inte packa en picknickkorg och tillbringa dagen vid vår egen långgrunda sandstrand? Föredrar du ett äventyr på sjön finns båt att hyra och du kan gärna prova fiskelyckan. Hör med oss hur du löser fiskekort.

Dagar då vädret pockar på inomhusaktiviteter erbjuder vi biljard- och pingisbord samt bastu.

Besök gärna vårt mysiga Café Sjönära och avnjut en lättare lunch, fika i trädgården, eller ta med en kanelbulle till stranden. Under högsäsong har vi öppet 11-17.

Längtar du efter en lugn utflykt kan du bege dig till de vandringsleder och löpspår som finns i omgivningarna. Vi bistår gärna med kartor och tips.

Utflykter

Gränna & Visingsö
Både Gränna och Visingsö bjuder på vackra vyer, slott, kullersten, trähusidyll, borgruiner, stigar och ekskogar. Var du än sätter foten står du mitt i historieboken. Hit kan du åka för att njuta av lugnet, naturen och atmosfären, men här finns också ett generöst utbud av kultur, aktiviteter och äventyr. Det finns många mysiga mindre butiker i Gränna. Ett av södra Sveriges största shoppingcenter Asecs ligger i Jönköping, ungefär 4 mil från hotellet.

Trolska Båtturer
Upplev John Bauers inspirationsmiljö och de näckrosfyllda kanalerna som förbinder sjöarna Bunn, Ören och Kvarnsjöarna. Båtturerna avgår och ankommer från Bunnströms badplats vid norra delen av sjön Bunn. Båtturen tar ca två timmar och fyrtiofem minuter. Sommartid utgår vissa turer från Örserumsbrunn Gestgifveri. Förbokning rekommenderas på www.trolska.se.

Personalens smultronställen

Alexandra
Det är lätta att fastna på Grännas huvudgata, Brahegatan. Om jag får välja tar jag gärna ett steg upp mot berget och går längs Bergsgatan. Att strosa här är som att resa i tiden. En massa mysiga hus och det går även att ta sig upp mot Grännaberget via trappor på flera ställen. Njut av lugnet, känslan och atmosfären.

Elina
Strax norr om Gränna, vid Uppgränna ligger Uppgrenna Naturhus med mitt favoritfik. Njut av en god ekologisk fika med utsikt över Vättern. www.uppgrennanaturhus.se

Henrik
Girabäckens naturreservat, norr om Gränna har gått från att ha varit ett sandstensbrott till att bli en liten badstrand. Hit tar jag gärna med mig kameran. Området ligger vackert intill Vättern och passar för bad och picknick, vill du hellre röra på dig finns det ett vackert strövområde vid ravinen. Det finns också en grillplats.

Maria
Vid sjön Noen ligger ruinen efter Per Brahes jaktslott Brahälla som minner om svensk storhetstid. Brahälla byggdes ca. 1680 på en naturskön höjd vid sjön Noen på ägorna till Näs säteri, som ingick i Braheska grevskapet, och var avsedd som lust- och jaktslott åt Per Brahe d.y. Brahälla ligger naturskönt med vacker utsikt över sjön Noen och omges av skön lövskog med höga naturvärden. En perfekt dagsutflykt!

Fredrik
Äppledalen, ett Småländskt Toscana, har vidunderlig vätterutsikt med vackra odlingar och hänförande omgivningar. Trevlig gårdsbutik där man bl a kan handla närodlat frukt och grönt. Här finns även ett mysigt café.

Lovisa
Ravelsmarks Gård där vi tar mycket av våra grönsaker ifrån har en liten gårdsbutik och café. Ta en fika och köp med dig grönsaker av högsta kvalité. Ligger endast 7 km från hotellet mot Gränna.

Luminita
Röttle by ligger strax söder om Gränna. Åker man igenom byn ser det bara ut som ett antal röda små välskötta hus i lantlig miljö men är så mycket mer. Fina Röttle å, en liten hamn och kvarnar samt ett mycket trevligt ställe att ta en picknick på.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er