STF Örserum Örserumsbrunn Gestgifveri

Mer om STF Örserum Örserumsbrunn Gestgifveri

Örserumsbrunn ligger vid sjön Örens norra strand, i det lilla samhället Örserum. Härifrån är det knappt en mil till polkagrisarna i Gränna och Vätterns glittrande vatten. Redan på 1600-talet fanns det ett gästgiveri på denna plats. Historien som brunnshotell började i mitten av 1800-talet, då folk kom hit för att njuta den friska luften och dricka det klara vattnet. Fyrahundra år senare känns platsen lika välgörande och välkomnande för gäster.

Hotellet passar både för avkoppling och aktivitet. Du som tycker om natur- och kulturupplevelser kommer att trivas som fisken i vattnet. På cykel eller till fots finns det mycket att upptäcka i omgivningen, som är en del av Östra Vätternbranternas biosfärområde. Vandringslederna Johan Bauerleden och Holavedsleden samt Västanå naturreservat ligger nära. Dessutom väntar andra spännande upplevelser på kort avstånd: Grännas mysiga gator och torg, Andrémuseum, spännande historia, Visingsö och Brahehus fästning. Vi hjälper dig med tips och förslag på utflykter, så stanna gärna länge hos oss och ta dig tid att både njuta och uppleva.

I vår restaurang äter du frukost och middag med slående utsikt över sjön. Vårt välrenommerade kök serverar vällagad mat av lokala råvaror. Vi har ett eget mikrobryggeri och under sommaren serverar vi även dagens lunch och glass. Under julen dukar vi upp ett härligt julbord med lokala råvaror och smaker. Restaurangens öppettider varierar under säsongerna, så stäm av vad som gäller när just du vill komma och boka gärna bord i förväg.

Alla rum har sköna sängar, eget badrum med dusch samt TV. I vissa rum kan du njuta en magisk sjöutsikt. Runt hotellet finns stora gröna ytor och rakt nedanför ligger den lilla sandstranden, perfekt även för morgon och kvällsdopp. På hotellet finns konferens- och festlokaler, bibliotek, bastu samt biljard och pingisbord. Direkt utanför finns kostnadsfri gästparkering.

Välkommen till vår idyll!

Henrik och Maria Måhlberg

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er