STF Örserum Örserumsbrunn Gestgifveri

Mat & dryck

Maten är central på Örserumsbrunn. Vår mysiga restaurang bjuder på en vidunderlig utsikt över Brunnsparken och sjön Ören. Här firar vi både bemärkelsedagar, bröllop, far och mor. Eller varför inte fira kärleken med ett bord för två där ljusen glimmar i glasen. Sommartid öppnar vi upp vår vackra glasade sommarveranda. Vår restaurang har 50 platser och sommartid ca 90 platser med verandan. Vi har även en Separée med plats för 6 personer för dig som vill sitta avskilt i vårt bibliotek.

Vi har öppet året runt, men öppettiderna kan variera över veckorna, så kontakta oss för aktuella uppgifter för just din planerade vistelse.

Vår filosofi

Middagen på Örserumsbrunn kännetecknas av att maten som ligger på din tallrik är klassisk, närproducerad, palmoljefri, smakrik, vällagad och att råvarorna håller hög klass. Oavsett vad du känner dig sugen på så bjuder vårt kök på klassiska smaker med en spännande tvist. Inspirationen hämtas från årstidernas skiftningar och det lokala landskapets grödor.

Våra leverantörer

I vårt närområde finns det många producenter som tillhandahåller produkter av högsta kvalité. Det är vi och våra gäster mycket tacksamma för. För visst känns det bättre att veta hur och var det som vi stoppar i oss är producerat. I de fall som vi inte använder oss av lokalproducerade varor väljer vi att använda produkter från övriga delar av Sverige. Endast i undantagsfall tar vi varor utanför Sveriges gränser. Kom till oss och upplev skillnaden!
Ett urval av lokala producenter som vi samarbetar med: Bosons Gård, Örserum, Brostorps Ost, Tranås, Brunnsbryggeriet Gränna, Bröderna Hyltbrings Ägg, Aneby. Emmaboda Bryggeri, Franssons Konfektyr, Gränna, Hugos Chark, Örserum, Huskvarna Brewing Company, Oberga Bärodling, Tranås, Ravelsmarks Gård, Gränna, Rudenstams Bär & Frukt, Huskvarna, Sjöborgens Dryckeri, Moheda, Sjöarps Gård & Rökeri, Tranås, Smaland Brewing Co, Jönköping, Två Liljor, Gränna, Vadstena Fisk, Visingsögrisen, Vista Kulle Fruktodling, Huskvarna, Wetterbrandts Gård, Huskvarna.

Vårt eget bryggeri

Bryggeriet i Örserum öppnade år 2017 och 2019 tog vi på Örserumsbrunn över bryggeriet och driver det nu vidare under namnet Brunnsbryggeriet Gränna. Bryggeriets hjärta är en 50 liters Braumeister med fyra jäskärl på totalt 400 liter. Med denna lilla utrustning har vi en teoretisk möjlighet att producera upp till 20.000 liter per år.

Under 2021 kommer vi att öppna ett nytt Tap Room och Bottle Shop samt byta till ett större bryggverk. Humlestörarna till vår egna humlegård är också inköpta och vi hoppas att humlen kommer att spira hos oss till sommaren. Vi håller även ”Lär dig brygga ditt eget öl” kurser. Kontakta oss för mera information, telefon 0726-443290.

Varmt välkommen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er