STF Ödeshög/Hembygdsgården Vandrarhem

Mer om STF Ödeshög/Hembygdsgården Vandrarhem

Ödeshögs vandrarhem ligger i en hembygdsgård, omgärdad av gamla beteshagar, bergknallar och ekar. Här finns hela 17 gamla hus som är hitflyttade under årens lopp för att samla tradition och historia för framtidens generationer.

På vandrarhemmet finns olika boenden, alla med sin unika historia. Granliden är en kronoskattegård från 1700-talet och Slöjdvillan är ett hus i fornnordisk stil. Det har tidigare varit en skollokal där många Ödeshögsbor har lärt sig hantverket från grunden. Vill du hellre bo i den gamla pig- eller drängkammaren går det också bra. Det finns två stugor där även mattar och hussar med sina hundar är välkomna!

Vill du vandra eller cykla, så finns utmärkta leder, såsom Vättern-Sommen-leden, Pilgrimsleden och Östgötaleden. Denna del av Östgötaleden är utsedd till en av Sveriges tolv signaturleder som är speciellt utvalda för sin vackra natur och spännande kultur typisk för sin del av landet. I regionen finns flera golfbanor bland annat Ombergs golf som klassas som en av Sveriges bästa banor.

Här lockar flera andra sevärdheter som Ombergs ekopark, Ellen Keys Strand, Alvastra klosterruin och Heda kyrka. Naturum Tåkern är vårt kanske populäraste turistmål. Vättern, men även andra bad och fiskesjöar finns också i närheten.

Hit kommer du enkelt med lokalbuss från järnvägsknuten Mjölby. Med bil går det att svänga av till Ödeshög från E4:an eller ännu hellre från Turistvägen Omberg-Tåkern-Gränna.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er