STF Njunjes Fjällstuga

Mer om STF Njunjes Fjällstuga

Stugan har två 10-bäddsrum med kök och två sovalkover i varje rum. I mittenrummet har stugvärden sitt rum. I det ena av 10-bäddsrummen får du även ha med dig hund. I förrådsbyggnaden är också ett nytt säkerhetsrum byggt och här finns även hjälptelefonen.

Vid fjällstugan har du relativt bra mobiltäckning via Telia GSM.

På STF Njunjes Fjällstuga kan du betala med Swish om du har Telia-abonnemang men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället. Betalning med kort är inte möjlig på STF Njunjes Fjällstuga.

Upplev
Tarradalen är en lång fjälldal som sträcker sig från Kvikkjokk till hörnet av nationalparken Padjelanta. Dalen är speciellt rik på vilt som ripa, älg, järv, lodjur och björn. Fisket är bra såväl sommar som vinter.

Om du går över bron söderut finns det möjlighet att göra flera enkla dagsturer i fjällstugans närområde. Passeuksa är en offerplats som ligger fem kilometer väster om Njunjes. Ahkalmfallet är en annan sevärdhet som är belägen två kilometer västerut. För dig som är erfaren vandrare finns det möjligheter till olika toppturer på exempelvis Njunjesvarro, Jungagajsse och Vouka.

Bra att veta gällande turer/leder
Skotertrafiken runt fjällstugan är mycket begränsad, då skoterleden passerar söder om Tarraälven och Njunjesstugan ligger på norra sidan. Tarradalen är annars ganska hårt trafikerad av skoter och då främst på helgerna.

Leden från Kvikkjokk mot Njunjes är mestadels lättgången. Från Kvikkjokk åker du enklast båt de första tre kilometerna. Se sidan https://www.svenskaturistforeningen.se/batar för aktuell information.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!