STF Nätsjö Udde Grythyttan

Paddla, fiska och bo i fjällstuga - fast i Bergslagen

På Nätsjö Udde kan du bekvämt och tryggt njuta av lugnet och naturen mitt i vildmarken. Här bor du frånkopplad som i en fjällstuga men i bäddade sängar där du vaknar upp till vågskvalpet och den vidsträckta utsikten över Nätsjön. Vandra, fiska, paddla, basta eller bara njut av stillheten och den omslutande naturen.

Nätsjö Udde ligger i nordöstra Bergslagen, strax norr om Grythyttan och cirka tio mil från Örebro. I norränden av sjön Nätsjön, på en talludde, öppnar sig himlen och ger en fantastiskt vacker vy. I söder tronar berg där det brutits silver och sjön har ett speciellt utseende med sina öar och vikar. Här trivs storlommen och det är magiskt när stora flockar samlas för att ”dansa” ute på det djupa vattnet. I omgivningens mäktiga skogar, porlande vattendrag och lugna insjöar slösar naturen på sina rikedomar. Hit har människor kommit och tillsammans skapat bergsbruk sedan medeltiden.

Nätsjö Udde har kommit till som en mötesplats för dig som vill vara i ett sammanhang där naturen är viktig. Vandra på leder eller gå lite vilse med en trygg guide som lotsar dig hem. Lär dig hitta med karta och kompass men också att utveckla din egen förmåga att läsa av naturen. Samvaron kan variera från de behov var och en har, allt från avskildhet till småprat eller storytelling vid brasan eller i bastun. Kanske sitta i ekan och meta abborre och lära dig rensa och steka din färska fisk till middag. Ta en tur med kanoten och utforska vikar med stora stenbumlingar och klippor i vattenlinjen. Prova balansen på en modern SUP-bräda, ramla i det källklara vattnet som ofta får en behaglig temperatur inne i viken. Avsluta dagen med ett bastubad innan du drar dig tillbaka till din egen timmerstuga där du kryper ner i de sköna, bäddade sängarna för en god natts sömn.

Jag som driver vandrarhemmet heter Kerstin och här finns också hunden Sam, en snäll och social labradoodle-hane. Jag och mina fyra barn med familjer har alla växt upp med att vara på Nätsjö Udde och jag är väldigt glad att få välkomna er gäster till denna unika plats.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Butik

Proviant och i vissa fall friluftsutrustning finns till försäljning. Sortiment varierar.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Bastu

Bastu finns.

• Uthyrning av friluftsutrustning

Friluftsutrustning finns för uthyrning.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Cykelförvaring

Möjlighet till cykelförvaring finns.

• Kanotuthyrning

Kanot finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Nätsjö Udde
    712 60 Grythyttan

Nätsjö Udde ligger ett par mil norr om Grythyttan i Hällefors kommun. Till oss tar du dig enklast med egen bil. Från Örebro och Karlstad är det cirka 1,5h med bil. Från Stockholm är det 3,5h och från Göteborg cirka 4,5h. Här finns gott om gratis parkering. Smidigast är att skriva in ”Nätsjö Udde” på Google Maps, så kommer du rätt.

Det går också att resa med buss eller tåg till Hällefors och mot ersättning kan hämtning med bil ske. Hör av dig till oss så hjälper vi dig som inte kan komma till oss med egen bil.

+46 703343677 kerstinmill220@gmail.com

Öppettider reception

08.00-20.00

< 10

Följ STF Nätsjö Udde Grythyttan

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

För Nätsjö Udde är klimat, miljö och natur våra viktigaste värden. Hos oss bor du med ett minimalt klimatfotavtryck. Vi är en ”off-grid-anläggning” utan tillförd el (närmsta elledning ca en mil bort och det kommer inte att installeras el på området) och varje stuga har en egen separerande mulltoa. Vid diskning, som sker för hand via sjövatten, rensas vattnet genom en bioanläggning godkänd för ändamålet.

Sängkläder är ekologiska och städprodukterna miljömärkta. Vi källsorterar och alla matrester tas omhand med bokhasifermentering som sedan bidrar till växkraft i vårt lokala kretslopp.

Sök boende via karta

Nya boenden

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.