STF Motala/Varamon Vandrarhem

Tips

När du bor hos oss på STF Motala/Varamon Vandrarhem alldeles intill stranden kanske det är lätt att glömma bort utbudet runtom. Med det finns faktiskt en hel del att upptäcka här i trakten. Låt oss hjälpa dig på traven genom att lista våra bästa tips på aktiviteter för dig som söker omväxling till strandlivet.

Häng med på världens största cykelutmaning
Vill du utmana dig själv? I så fall kanske det inte är en helt tokig idé att anmäla sig till Vätternrundan i juni. Det är faktiskt världens största motionscykellopp – så ta chansen att trampa dig fram de 300 kilometerna runt sjön Vättern.

På cykel längs Göta kanal

Att cykla är ett både miljövänligt och roligt sätt att se sig om på semestern.
Nu kan du, oavsett ålder uppleva Östergötland från cykelsadeln. Företaget Cykeläventyr hyr ut allt mellan vanliga cyklar till familjetandemcyklar. Trevlig tur!

Grissafari på Kalvsjö gård
Unna dig och familjen ett ”safari på svenska”. På Kalvsjö gård får du lära dig mer om grisarna hos en KRAV-certifierad grisproducent. En kul utflykt för alla dem som gärna åker traktor och vagn för att beundra grisarna medan de leker och badar. Eller för den delen för den nyfikne konsumenten.

Hyr en kajak eller kanot
En av de bästa sätten att bekanta sig med omgivningarna här är att ge sig ut på en vattenburen sightseeing. Hur länge du är ute bestämmer du – allt från några timmar, till några dagar går att ordna. Du behöver inga förkunskaper för att ge dig ut på vattnet och uthyrarna på VätternKajak kan förutom utrustning också se till att du får svar på dina eventuella frågorna om paddling.

Härliga badvatten
Med 150 sjöar och över 50 kilometer kust är det inte undra på att Motala är vida känt för sitt vatten. Om du gillar att bada har du definitivt kommit rätt, oavsett om du föredrar små eller stora badvatten. Vi hyser till exempel Nordens största insjöbad Varamobaden här, för att nämna en av alla härliga badvatten.

BeachCrib – ett aktivitetsmecka
Har du ofta svårt att bestämma dig? Då är förmodligen ett besök vid BeachCrib på Varamobadens strand ett måste på din att-göra-lista. Här kan du nämligen välja och vraka mellan aktiviteterna. På strandcafét med fullständiga rättigheter hittar du inte bara mat på menyn, utan även aktiviteter som till exempel paddleboard, kajak, vindsurfing, strandjakten och yoga.

För naturälskaren
Vi är rika på närhet till naturreservat. Bara i Motala kommun hyser vi 20 stycken, ett faktum som gör att du som gärna är ute i det fria har gott om friluftsområden att strosa genom under vistelsen på STF Motala/Varamon Vandrarhem. Varje reservat är förstås unikt, men i Bredsjömossen kan du till exempel vänta dig en mosaik av skog och myr med högmossar, örtrika sumpskogar, storväxta orkidéer och spår av bäverns framfart. Klicka här för att läsa om de andra 19 reservaten.

Psst… Naturkartan har gjort en app för att guida dig till naturupplevelser i trakten. Klicka här för att se Naturkartan-appen för Motala.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här