Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Mjölby Vandrarhem

Mer om STF Mjölby Vandrarhem

Bo i idyllisk och historisk miljö. Vandrarhemmet är en del av Mjölby Hembygdsgård, en kulturskatt på en holme i Svartån mitt i centrala Mjölby. På holmen samsas ett stort antal stugor från 1700- och 1800-talet och fem av husen fungerar idag som vandrarhem.

Att bo på Mjölby vandrarhem är en resa i sig. Beläget på en holme i Svartån mitt i centrala Mjölby möts du av en helt unik miljö. Här finns inte mindre än 25 äldre byggnader, varav de flesta är hitflyttade och trivsamt utplacerade i en grönskande parkliknande miljö. Hembygdsföreningen arrangerar här sommartid olika evenemang samt driver museum. Här finns även ett sommaröppet café. Detta bidrar till att Norrgårdsholme är en välbesökt och omtyckt plats för såväl Mjölbys invånare som besökare. Holmen når du enkelt via en bro.

Vandrarhemmet är inrymt i fem olika hus. Huvudbyggnaden, benämnd Vandrarhemmet, är från 1800-talet. Här hittar du receptionen för incheckning och här ryms ett antal rum med lite olika antal bäddplatser. Rummen är mycket enkelt inredda och har tvättfat samt våningssängar. I vissa rum finns kompletterande enkelsäng. Dusch och wc delas med övriga gäster och är belägna på entréplan. I det gamla källarvalvet, där förr i tiden brännvinstunnorna lagrades, finns idag ett gästkök.

Du kan även välja att boka något av de pittoreska stugorna från 1800-talet; Svaltorpet, Backstugan eller Heddastugan. De charmiga stugorna har detaljer från förr, och här kan du verkligen koppla av och drömma dig bort till en svunnen tid. Samtliga stugor har rinnande vatten (Svaltorpet endast kallvatten), elektricitet och enkla kök. Duschar och toaletter är belägna i separat byggnad, Bryggeriet, cirka 50 meter bort.

Sommartid finns även sovsalsboende i byggnaden Svalskeppet. Sovsalsplats bokas endast direkt hos Mjölby vandrarhem. Vänligen observera att sovsäckar inte är tillåtet i någon av byggnaderna. Sänglinne finns att hyra. Under perioden 8/5-30/9 serverar vi frukost mot förbeställning. Boka samtidigt som du reserverar ditt rum.

Mjölby och trakten runt omkring erbjuder massor att se och intressanta miljöer att upptäcka, både på egen hand och med flera museers hjälp. Besök Birger Jarls födelseort Bjälbo och historiska Skänninge. Från Mjölby nås också med lätthet fantastisk vandring på Östgötaleden och Signaturled Omberg.

Viktigt om incheckning
Under perioden 1/5-31/8 sker incheckning mellan kl 17.00-19.00 alla dagar. Kontakta oss i god tid om tiden inte passar er så försöker vi lösa det. Skriv gärna ett meddelande om detta i fältet ”Meddelande eller önskemål” när du bokar rum online på STF.

Övrig tid på året sker incheckning endast efter överenskommelse och vi ber dig att skriva beräknad ankomsttid i fältet ”Meddelande eller önskemål” när du bokar online på STF. Alternativt kontakta oss i god tid före ankomstdagen för att bestämma tid. Vi har telefontid mån-fre 8.00-10.00, lör 9.00-10.00, alternativt kontakta oss via mail.

Hjärtligt välkomna!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er