STF Mjölby Vandrarhem

Mer om STF Mjölby Vandrarhem

Bo i idyllisk och historisk miljö. Vandrarhemmet är en del av Mjölby Hembygdsgård, en kulturskatt på en holme i Svartån mitt i centrala Mjölby. På holmen samsas ett stort antal stugor från 1700- och 1800-talet och fem av husen fungerar idag som vandrarhem.

Att bo på Mjölby vandrarhem är en resa i sig. Beläget på en holme i Svartån mitt i centrala Mjölby möts du av en helt unik miljö. Här finns inte mindre än 25 äldre byggnader, varav de flesta är hitflyttade och trivsamt utplacerade i en grönskande parkliknande miljö. Hembygdsföreningen arrangerar här sommartid olika evenemang samt driver museum. Här finns även ett sommaröppet café. Detta bidrar till att Norrgårdsholme är en välbesökt och omtyckt plats för såväl Mjölbys invånare som besökare. Holmen når du enkelt via en bro.

Vandrarhemmet är inrymt i fem olika hus. Huvudbyggnaden, benämnd Vandrarhemmet, är från 1800-talet. Här hittar du receptionen för incheckning och här ryms ett antal rum med lite olika antal bäddplatser. Rummen är enkelt inredda och har tvättfat samt våningssängar. I vissa rum finns kompletterande enkelsäng. Dusch och wc delas med övriga gäster och är belägna på entréplan. I det gamla källarvalvet, där förr i tiden brännvinstunnorna lagrades, finns idag ett gästkök.

Du kan även välja att boka något av de pittoreska stugorna från 1800-talet; Svaltorpet, Backstugan eller Heddastugan. De charmiga stugorna har detaljer från förr, och här kan du verkligen koppla av och drömma dig bort till en svunnen tid. Samtliga stugor har rinnande vatten (Svaltorpet endast kallvatten), elektricitet och enkla kök. Duschar och toaletter är belägna i separat byggnad, Bryggeriet, cirka 50 meter bort.

Sommartid finns även sovsalsboende i byggnaden Svalskeppet. Sovsalsplats bokas endast direkt hos Mjölby vandrarhem. Vänligen observera att sovsäckar inte är tillåtet i någon av byggnaderna. Sänglinne finns att hyra. Under sommaren serverar vi frukost mot förbeställning. Boka samtidigt som du reserverar ditt rum.

Mjölby och trakten runt omkring erbjuder massor att se och intressanta miljöer att upptäcka, både på egen hand och med flera museers hjälp. Besök Birger Jarls födelseort Bjälbo och historiska Skänninge. Från Mjölby nås också med lätthet fantastisk vandring på Östgötaleden och Signaturled Omberg.

Viktigt om incheckning
Incheckning sker alltid efter överenskommelse med oss! Vid onlinebokning skriv din beräknade ankomsttid i fältet "Meddelande eller önskemål" eller ring eller maila oss i god tid.

Hjärtligt välkomna!

Anpassningar med anledning av Corona

För att du som gäst fortsatt ska känna dig trygg hos oss gäller tillsvidare:

Till varje rum/stuga kopplas egen toalett - vilket betyder färre uthyrda rum totalt och mer allmänt utrymme till dig som gäst

Slutstädning går att beställa - och förstås bibehåller vi våra egna högt ställda rengöringsrutiner

Handsprit finns och vi använder pappershanddukar på WC

Njut gärna en förbeställd frukostbricka i eller utanför vår fina Åttakant från 1700-talet

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er