STF Malingsbo Herrgård

Mer om STF Malingsbo Herrgård

Malingsbo ligger mitt i det natursköna och mäktigt stora naturreservatet Malingsbo-Kloten, som sträcker sig över 26 000 hektar oexploaterad skogsmark. Det finns därmed mycket av allt i vår absoluta närhet; goda fiske- och paddlingsvatten, svamp och bär (hjortron!), vandringsleder och avskilda skogstjärnar med ljuvliga bad.

I den gamla bergslagsbyn Malingsbo, men anor ifrån 1400-talet, bor idag 60 personer. Många är engagerade i bevarandet av kulturmiljön i byn, och i utvecklingen av aktiviteter och verksamheter för besökare. Här finns en livaktig bygdegårdsförening som bl.a. arrangerar stora midsommarfester, en idrottsförening som håller ordning på dansbanan, ett par visningsträdgårdar som håller skördemarknader under höstens tidiga helger och en cateringfirma som erbjuder frukost och övriga måltider till vårt boende.

När järnbruket i Malingsbo lades ner i slutet av 1800-talet köpte staten gården. Staten förvaltade detta kulturarv fram till 2018. Herrgården har varit byggnadsminne sedan 1935, och alltid haft det starkaste skydd en byggnad kan ha i Sverige. Det beror på att den anses ha ”synnerligen höga kulturhistoriska värden”, vilket bidragit till att Malingsbo herrgård idag är Sveriges bäst bevarade karolinergård, och mycket lätt att förväxla med exempelvis Skogaholms herrgård på Skansen i Stockholm, som är uppbyggd med Malingsbo som en av förebilderna.

Gården består, förutom själva herrgården med sina två flyglar, av ytterligare ett tiotal hus; den gamla handelsboden, Handlarbostaden, Professorsvillan, Tärdgårdsbostaden, Kornskruven, arkivet osv. Tre bostadshus är medvetet och noggrant restaurerade och inredda för att bevara känslan av att bo i en historisk miljö.

Vi – Lotta von Schéele och Leif Hernborg - köpte Malingsbo herrgård av staten 2018 i syfte att utveckla fastigheten så att den åter blir självförsörjande. Vi bor med våra två barn i Stockholm och pendlar till Malingsbo varje vecka året runt. Vårt mål är att Malingsbo herrgård återigen skall bli en plats full av liv och rörelse, där tiden absolut inte står still, men där omgivningen ständigt och med stolthet vittnar om den tid som flytt. Vi vill skapa boenden i ett besöksmål som är tillgängligt för kunskapsinhämtning och rekreation, avskildhet och fest.