STF Lysekil Villa Bro

Hållbarhet

Hållbar utveckling
Hållbarhet genomsyrar hela vår verksamhet, allt från värmeväxlare till nya samarbetsformer. Vårt mål är att bidra till mer hållbara vanor hos konsumenter generellt. Vi har avgett STFs Hållbarhetslöfte och vi är en del av Hållbarhetsklivet, Västsveriges gemensamma initiativ för en hållbar besöksnäring.

Här kan du läsa om några exempel på hur arbetar:

Återbruk

Recycle shop: Mycket av det vi använder som gör det roligt att vara i naturen går att återanvända, så som utrustning, kläder och skor. Vi tar emot kvalitetsprodukter inom träning och friluftsliv och säljer dessa i vår recycle shop. 80% av intäkterna går tillbaka till säljaren och resterande del används till föredrag, workshops och events med målet att skapa mer hållbar konsumtion.

Inredning: Det mesta av våra möbler och inredningsdetaljer är återbruk. Vissa används som de är medan andra har genomgått en redesign. Mat serveras på Rörstrands tallrikar Elisabeth och Annika från 1970-talet. Båda är formgivna av Marianne Westman.

Mat: Vi serverar framförallt vegetariska måltider med i möjligaste mån råvaror i säsong från lokala leverantörer. Vi odlar även lite kryddor och grönsaker i vår trädgård och glashus. Om kött serveras är det vilt från området och i samarbete med Kustcharken. Vi försöker att ha minimalt matsvinn och komposterar givetvis.

Dryck: Vi direktimporterar ekologiska och naturviner från en vingård i Marche i Italien. Vi har endast ett fåtal viner men vet att vår samarbetspartner i Italien arbetar hållbart och använder minimalt eller inga tillsatser i sin produktion. Ölen är framförallt ekologisk och svensk.

Energi: Vi har lokalproducerad el genom Leva (vindkraft), och vi har minskat vår energiförbrukning kraftigt genom en värmeväxlare.

Återvinning: Vi återvinner det mesta som batterier, glas, metall, papp och plast.

Coworking för ekonomisk och social hållbarhet
Vi arbetar för att utveckla Bro Coworking under 2021 – en kreativ mötesplats där vi tillsammans skapar förutsättningar för att inspirera och stötta varandra. En ekonomisk förening har startats som bygger på en affärsmodell med stort lokala engagemang. Vi delar på resurser, minskar resandet och bidrar till en hållbar livsstil med välbefinnande och balans mellan arbete och fritid som centralt. På mötesplatsen ska erbjudas skrivbordsplatser, samlingslokal, konferensplatser och friskvård. För att stimulera företagande och i en förlängning samhällsutveckling planerar vi att arrangera olika former av event som företagsfrukostar, workshops och utställningar.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er