STF Lunndörren Fjällstuga

Mer om STF Lunndörren Fjällstuga

Lunndörrens fjällstuga har två gäststugor med totalt 26 bäddar, toalettbyggnad, vedbod och bastu.

Storstuga
En stuga med 20 bäddar fördelade på fem fyrabäddsrum. Ett kök inkl en fin vedeldad spis med ugn, som är utmärkt för matlagning och bakning. Här finns också en välsorterad butik (sortiment large).

Mindre stuga
En stuga med 6 gästbäddar som samtidigt utgör nödutrymme och hundrum. Halva stugan är stugvärdsboende.

Den vedeldade bastun är nyöppnad efter en helrenovering och är nu mer än någonsin väl värt ett besök.

Fina tältplatser erbjuds i närheten vid Lunndörrstjärnarna.

Här har du bra mobiltäckning, speciellt med Telia.

Lunndörrspasset är en gammal ridled som använts i över tusen år och som utgjorde en viktig förbindelse mellan Jämtland och Härjedalen. Här gick kung Carl XIs postridväg mellan Duveds och Långå Skans. En grav från vikingatiden har påträffats på leden i passets norra del några kilometer från stugan. Från fjällstugan är det populärt att bege sig till Issjödalen för att betrakta de naturliga pyramider som finns kvar som spår från istiden.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor