STF Lunndörren Fjällstuga

Mer om STF Lunndörren Fjällstuga

Lunndörrens fjällstuga har två gäststugor med totalt 26 bäddar, toalettbyggnad, vedbod och bastu.

Storstuga
En stuga med 20 bäddar fördelade på fem fyrabäddsrum. Ett kök inkl en fin vedeldad spis med ugn, som är utmärkt för matlagning och bakning. Här finns också en välsorterad butik (sortiment large).

Mindre stuga
En stuga med 6 gästbäddar som samtidigt utgör nödutrymme och hundrum. Halva stugan är stugvärdsboende.

Den vedeldade bastun är nyöppnad efter en helrenovering och är nu mer än någonsin väl värt ett besök.

Fina tältplatser erbjuds i närheten vid Lunndörrstjärnarna.

Här har du bra mobiltäckning, speciellt med Telia.

Lunndörrspasset är en gammal ridled som använts i över tusen år och som utgjorde en viktig förbindelse mellan Jämtland och Härjedalen. Här gick kung Carl XIs postridväg mellan Duveds och Långå Skans. En grav från vikingatiden har påträffats på leden i passets norra del några kilometer från stugan. Från fjällstugan är det populärt att bege sig till Issjödalen för att betrakta de naturliga pyramider som finns kvar som spår från istiden.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!