STF Luleå/Gammelstaden Vandrarhem

Mer om STF Luleå/Gammelstaden Vandrarhem

Gammelstads små stugor ligger samlade runt den medeltida kyrkan. Stugbebyggelsen har anor från 1400-talet och numera hittar du konstnärer, hantverkare och små butiker här. Att strosa runt i Gammelstad är en tidsresa full av tjusning som du vintertid kan uppleva på spark, det finns en sparkuthyrning här. Turistbyrån ordnar guidade visningar under hela året för dig som vill lära dig mer om livet här.

Vandrarhemmet ligger i Gammelstads utkant och är ett fint exempel på funkisarkitektur från 1950-talet. 50-talet har också präglat vandrarhemmet invändigt och ger stämning åt den rymliga matsalen med sin öppna spis och åt rummen. Rummen är stora och ljusa och antalet bäddar anpassas för att passa just dina önskemål. Ta en fika i retrofiket som lockar med klassiska smaker.

Gammelstad ligger nära naturen. I själva kyrkmuren har tornsvalor byggt sig en minst sagt annorlunda häckningsplats som många ornitologer kommer hit för att se. Alldeles nära vandrarhemmet ligger det ett naturreservat som också har mycket att erbjuda dig som vill se fågelliv eller bara strosa i naturen. Den som bara vill dricka ett glas saft och läsa i solen har en stor, härlig gräsmatta precis utanför vandrarhemmet.

Gammelstad har utmärkta kommunikationer. Det är bara 15 minuter till flygplatsen och det finns gott om parkeringsplatser vid vandrarhemmet. Det finns ett lekland för barn och ett köpcentrum i närheten. Några kilometer härifrån finns universitetets Teknikens hus, en experimentverkstad med lärorika nöjen och upptäckter för alla åldrar.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er