STF Lugnåsberget Vandrarhem

Tips

Hyr cykel och kanot
På Lugnåsberget finns många trevliga cykelvägar och här finns väldigt lite trafik. Underlaget är mestadels grusväg. Är du pigg i benen går det lätt cykla till både Mariestad och Kinnekulle. I skogssjön Vristulven kan du prova att paddla kanot. Sjön har många små öar man kan stanna till vid. På våren och en bit in i sommaren är vissa öar fågelskyddsområde, så då får man välja andra öar att gå iland på. Här kan man se havsörn och fiskgjuse, liksom lom och många andra sjöfåglar. Många bäverhyddor kan man också se. På sjön råder hastighetsbegränsning på 5 knop, så här är lugnt och trivsamt att vara. Vill man prova sin fiskelycka förmedlar vi också fiskekort som kostar cirka 40 kronor per dygn.  Vi hyr ut vuxen- och barncyklar (50-200 kronor beroende på modell) samt kanoter (500 kronor). Kartor, hjälm, barnsits och flytvästar ingår.

Promenera i Lugnåsberget
Med lugn och grönskande miljö finns många olika promenadsträckor att gå precis vid vandrarhemmet. Frågor gärna efter karta och spårinformation.

Qvarnstensgruvan, tre kilometer från vandrarhemmet, har öppet helger från maj till augusti och alla dagar från midsommar till mitten av augusti mellan klockan 12-17. Det är ett arbetslivsmuseum som berättar om kvarnstenstillverkning med guidad vandring i bland annat en gruva. Där finns också ett litet café med hembakt fikabröd. Området är vackert och spännande och väl värt att besöka även om det inte är öppet. Man kan också boka en egen guidning.

Stenhuggarstigen är en sex kilometer lång vandringsled med information om bland annat kvarnstensbrytningen och livet på berget. Startplats en km från vandrarhemmet.

Vristulven är en skogssjö för bad, paddling, fiske, skridskor, bäverspaning. Cirka fem kilometer från vandrarhemmet.

Vristulvens Äventyrscenter vid Dyrenäs ordnar aktiviteter för grupper vid sjön.

Vänern outdoor ordnar kajakturer för grupper i Vristulven och Vänern.

EkoGrönt är en gårdsbutik med ekologiska produkter, öppet från juli till oktober torsdag-lördag, cirka en kilometer från vandrarhemmet. De har också en egen naturstig på som man kan promenera.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er