STF Lugnåsberget Vandrarhem

Mer om STF Lugnåsberget Vandrarhem

Vandrarhemmet ligger på Lugnåsberget som är Västergötlands minsta platåberg med utsikt över Kinnekulle. Vi finns bara 5 minuter från E20 mitt emellan Mariestad och Götene. Här bor du i lugn och lantlig miljö och sover skönt i våra fräscha, trevliga rum. Alla rum har egen dusch och wc, och egen utgång till en gemensam veranda. Här finns även en lägenhet för det större sällskapet, med två separata sovrum för 5 personer. Båda rummen har egen wc och dusch.

Du har tillgång till två härliga självhushållskök, en stor veranda och trädgård. Vandrarhemmets rum är nybyggda, belägna i ett charmigt gammalt småbruk.

Beställ vår ekologisk frukostkorg för en skön start på dagen. Frukostkorgen ställs in i köket kvällen före och du äter frukost när det passar dig. Du kan även beställa middagskorgar med lokala och ekologiska produkter.

Här väntar lugnet och naturen på dig och söker du spänning kan du prata med kaxiga getter och kor eller bege dig ut på cykel i storskogen. Varför inte vandra längs Stenhuggarstigen eller bort till Kvarnstensgruvan?

Här kan du få stora upplevelser i det lilla formatet. Inom en radie av 5 kilometer kan du få både öde storskog och modern pizzeria, stilla skogsdopp och brusande E20. Du kan lära dig om bondens historia och den nära naturen. Du kan färdas på vindlande grusvägar och häpnas över människans kraft att skapa i sten.

Det är lätt att hitta hit från de stora vägarna, följ vägen upp på berget mot Lugnås kyrka, och strax är du framme. Gott om parkeringsplatser nära rummen har vi också. Buss och tåg finns inom 3-5 kilometer för dig som vill turista miljösmart, och vi hjälper gärna till att hämta vid hållplatserna, om du inte vill gå. När du väl är här finns det mycket att upptäcka på berget till fots eller på cykel.

Många av Västergötlands resmål som Vänern, Göta kanal, Kinnekulle, Läckö, Hornborgasjön och Skara Sommarland ligger på bekvämt avstånd från oss. De är också lätta att nå med buss och tåg och det finns många resealternativ varje dag som kan bjuda på extra upplevelser. Vi hjälper dig gärna med tider och att hitta rätt buss och tåg!

Se och göra:
Bada, vandra, cykla, fiska, vila inom 5 km. Unik kvarnstensgruva 3 km. Gårdsbutik 800m. Pizzeria o charkbutik 3 km. Guidning i Biosfärområdet. Kinnekulle, Göta kanal, Sommarland inom 4 mil. En bas för utflykter mellan Vänern och Vättern.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er