STF Lugnåsberget Ekohotell

Mer om STF Lugnåsberget Ekohotell

Vi startade verksamheten för att fler människor ska få möjlighet att upptäcka och uppleva Lugnåsberget, en lite okänd och harmonisk plats bortanför de stora, kända resmålen. Vi arbetar aktivt med hållbarhet och är ett miljövänligt alternativ för dig som reser både på fritid och i arbetet. Vi har öppet året runt.

Här varvar du ner i en egen oas, långt från stress och trängsel. Här kan du koppla av i trädgården, klappa fåren, lyssna på fåglarna, läsa eller skriva en bok, laga mat i gästköken och bara njuta av stillheten. Här kan du umgås med nära och kära och träffa nya vänner om du vill. Trädgården är stor och det finns plats för både lek och avkoppling. Stjärnhimlen är oftast magisk.

På Lugnåsberget kan du njuta av naturen, följa med tillbaka i historien eller bara koppla av. Vi delar gärna med oss av vår trevliga bygd med genuina kultur- och naturupplevelser såsom kvarnstenar, skog, öppna landskap, betande djur och en härlig sjö i skogen.

Vandringsleder, storskog, skogssjön Vristulven och flera naturreservat på Lugnåsberget gör dina dagar i naturen till härliga upplevelser. Vi rekommenderar alltid en vandring längs Stenhuggarstigen eller ett besök på Qvarnstensgruvan museum. I båda fall kan du på ett lättsamt och trevligt sätt få ta del av Lugnåsbergets spännande och steniga historia.

Prova gärna våra populära middagskorgar med lokala och ekologiska produkter, som du kan äta när det passar dig, antingen inne eller ute efter väder och önskemål.

Avsluta gärna dagen med ett bastubad i vår vedeldade bastu. Här sitter du i värmen under körsbärsträdet medan solen går ner. Somna gott i lugn och ro. Nästa morgon väntar en ekologisk frukostkorg för en skön start på dagen.

Hundar är varmt välkomna till oss och får vara överallt på vårt lilla ekohotell. Av respekt för övriga gäster ber vi er att hålla hunden kopplad. Här finns också vår egen hotellhund Kajsa.

Vi hoppas att du ska trivas! Varmt välkommen!

Pia Åkesson och Jesper Persson

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Alla rum har egen dusch/wc på rummet.
• Rummen har egen ingång.
• Vi har flera gästkök så du inte behöver laga mat tillsammans
med andra just nu.
• Vi har tre eldplatser på tomten där man kan laga enklare mat.
• Alla gäster som bokar frukost hos oss har egna produkter som inte delas med andra. Våra matkorgar fungerar likadant.
• Matsalen är utbyggd och har blivit rymligare.
• Vill du sitta ute har vi stor trädgård och två separata verandor.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er