STF Lugnåsberget Ekohotell

Hållbarhet

Vi har alltid hushållat med resurser och tagit vara på det naturen ger. Vi odlar vall och grönsaker till oss själva och våra djur. Vi försöker hålla nere våra fotavtryck och öka våra handavtryck både i vårt privata liv och i vår verksamhet. Vi startade som vandrarhem 2012 och redan från början ville vi vara en miljövänlig plats att bo och vara på.

I vårt fall innebär detta att Lugnåsberget Ekohotell ska präglas av genomtänkta detaljer, återbruk och att använda de resurser som redan finns. Vi vill ge gamla saker ny användning istället för att slänga dem och låta husens historia få synas istället för att döljas.

Vi handlar lokalt så långt det går och tipsar om andras verksamheter i vår närhet. Vi försöker göra naturen omkring oss tillgänglig genom att vi har tagit fram kartor med små tips på. Vi har också flera färdiga paket med hållbara upplevelser.

Ekohotellet är miljöcertifierat sedan 2012 med Green Key. Självklart har vi avgett STFs Hållbarhetslöfte och 2018 mottog vi stolt silver i STF Årets kudde kategori Hållbarhet. Vi är också en del av Turistrådet Västsveriges Hållbarhetskliv.

Exempel på vad vi hittills gjort:

• Solceller och pelletspanna för uppvärmning och el
  • Eget återvinningshus där vi och våra gäster kan sopsortera
  • Kaffe och te till alla gäster genom pant som lämnas
  • Egen biologisk avloppsrening (Bioclere)
  • Betande djur som håller tomten öppen
  • 100% miljömärkta produkter för tvätt och städning
  • Ekologisk och lokalproducerad mat
  • Snålspolande kranar och toaletter
  • Energibesparande fönster och naturmaterial i rummen
  • Kompost
  • Fågelholkar